@article { author = {Rezaei, Mohammad}, title = {بررسى هوش و شخصیت طلاب موفق و ناموفق}, journal = {روان‌شناسی و دین 1، بهار 1387}, volume = {1}, number = {1}, pages = {7-20}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {There has been a growing concern among scholars for a basic study of personality factors and their effects on individuals cognitive, emotional, and behavioral spheres. The present study aimed at examining personality factors, especially the intelligence of seminary students (both successful and unsuccessful) in Qom. To this end, 120 subjects from 2nd and 4th grades of 5 schools were selected randomly and divided into two groups of successful and unsuccessful. After conducting two tests (Cattell's 16 factors personality test, form A; and Cattell's intelligence test, form B) the data were analyzed using statistical techniques including: coefficient of correlation, mean, standard deviation, variance analysis, and the following results were obtained: There is a significant difference in factor O (fearful, self-doubting; confidant, calm) of Cattell's 16 factors between successful and unsuccessful seminary students; that is, successful students have lower levels of stress and anxiety compared to unsuccessful students. The successful students enjoy a higher level of intelligence than unsuccessful ones.}, keywords = {Personality, Intelligence, successful, unsuccessful, }, title_fa = {بررسى هوش و شخصیت طلاب موفق و ناموفق}, abstract_fa ={مطالعه بنیادى درباره مؤلفه هاى شخصیت و تأثیر آن در حوزه هاى شناختى، عاطفى و رفتارى افراد مورد توجه فزاینده محققان بوده است. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسى مؤلفه هاى شخصیتى، به ویژه هوش طلاب موفق و ناموفق حوزه علمیه قم انجام شده است. بدین منظور 120 نفر آزمودنى از پایه هاى دوم و چهارمِ پنج مدرسه به طور تصادفى انتخاب و در دو سطح موفق و ناموفق طبقه بندى شدند. پس از اجراى دو آزمون (پرسش نامه 16 عاملى شخصیت کتل، فرم A و تست هوش کتل، فرمB ) داده هاى به دست آمده با استفاده از روش هاى آمارى شامل محاسبه ضریب هم بستگى، میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل واریانس دو طرفه، تجزیه و تحلیل شد و نتایج زیر به دست آمد: 1. بین طلاب موفق و غیر موفق حوزه علمیه در عامل O (بى اعتمادى اضطراب آمیز؛ اعتماد توأم با آرامش) از عوامل 16گانه شخصیت کتل، تفاوت معنادار وجود دارد؛ یعنى اینکه طلاب موفق از سطح اضطراب و نگرانى کمترى نسبت به طلاب غیر موفق برخوردارند. 2. سطح هوش طلاب موفق بالاتر از سطح هوش طلاب غیر موفق است.}, keywords_fa = {شخصیت ,هوش ,موفق ,ناموفق. ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/12}, eprint = {} }