@article { author = {Vafaei, Maryam and Roshan, Maryam}, title = {آسیب‌شناسى مشکلات رفتارى و عاطفى نوجوانان دختر در خانواده‌هاى محروم}, journal = {روان‌شناسی و دین 1، بهار 1387}, volume = {1}, number = {1}, pages = {39-54}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {Various dimensions of children's behavioral-emotional disorders have caused many scientific views and researches to focus on this issue. Children who are subjected to the risk of behavioral, adaptation and emotional problems form a large percentage of youths today. Studies on emotional-behavioral disorders of children and youths have increased in number since 1374, and studies have shown that family interventions are more effective than individual interventions and treatments, suggesting that the root of these problems is in the family. The family risky factors cause children's susceptibility to behavioral-emotional disorders. This susceptibility, in turn, explains the child's tendency to negative consequences of growth under risky conditions. the family preserving factors, too, alters, refines, or improves the child's reactions to undesirable environmental events. Adolescents' altruistic behavior reflects the extent of internalization of positive values, and is the basis of psychological capacity for displaying positive evolutionary outcomes. This study was conducted on eighty five girls (12/5 years old on average) in of Hamadan a underprivileged region - considered as a vulnerable region. The purpose of this study was to determine the role of family determinants in the psycho-social health of the adolescent girls under the theoretical paradigm of "psycho-social vulnerability". The results showed a positive, strong, and significant relationship between the risky family determinants and the girls' behavioral-emotional problems on one side, and between family undesirable events and the girls' behavioral-emotional problems on the other.}, keywords = {behavioral problems, emotional problems, deprived families, adolescents, }, title_fa = {آسیب‌شناسى مشکلات رفتارى و عاطفى نوجوانان دختر در خانواده‌هاى محروم}, abstract_fa ={ابعاد گوناگون اختلال هاى عاطفى ـ رفتارى کودکان سبب شده است که دیدگاه ها و پژوهش هاى علمى زیادى در این باره متمرکز گردند. کودکانى که در معرض خطرِ مشکلات رفتارى، سازگارى و عاطفى هستند، درصد زیادى از جوانان امروز را تشکیل مى دهند. از سال 1374 ه . ش مطالعه در مورد اختلالات عاطفى ـ رفتارى کودکان و نوجوانان بیشتر شده و مطالعات نشان داده است که مداخلات خانوادگى در این زمینه مؤثرتر از مداخلات و درمان هاى فردى است که این امر دال بر شکل گیرى هسته این مشکلات در خانواده مى باشد. این پژوهش درباره 85 تن از دختران نوجوان (با میانگین سنّى 5/12 سال) از منطقه محروم همدان ـ که به عنوان یک منطقه آسیب پذیر در نظر گرفته شده بودـ اجرا شد. هدف این پژوهش تعیین نقش عوامل خانوادگى در سلامت روانى ـ اجتماعى دختران نوجوان در چارچوب الگوى نظرى «آسیب پذیرى روانى ـ اجتماعی» است. ابزارهاى مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: 1. مصاحبه نیم ساخت یافته عوامل خطر که با مادران انجام شد؛ 2. پرسش نامه رویدادهاى نامطلوب خانواده (کوبین، 1998م.) که کودکان تکمیل کردند؛ 3. پرسش نامه مشکلات عاطفى ـ رفتارى کودکان (کودمن، 2001م.) که مادران تکمیل کردند. تحلیل داده ها به وسیله هم بستگى و تحلیل رگرسیون چند متغیّره انجام شد. نتایج نشان داد که بین عوامل خطرزاى خانواده و مشکلات عاطفى ـ رفتارى دختران از یک سو و بین حوادث نامطلوب خانواده و مشکلات عاطفى ـ رفتارى دختران از سوى دیگر، ارتباطى قوى، مثبت و معنادار وجود دارد.}, keywords_fa = {مشکلات رفتارى ,مشکلات عاطفى ,خانواده‌هاى محروم ,نوجوان. ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/14}, eprint = {} }