@article { author = {Bakhshayesh, Alireza}, title = {بررسی رابطه توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان}, journal = {روان‌شناسی و دین 14، تابستان 1390}, volume = {4}, number = {2}, pages = {79-98}, year = {2011}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {The present research tries to investigate the relationship between in God, self-esteem and academic achievement. To do so, 305 female students form a high school in Yazd were selected randomly through a cluster sampling. They answered Cooper Smith's standard questionnaires on confidence (tawkul) and self-esteem. The students' total grade of the students was the index of their academic achievement. The research is a descriptive–correlative one. The data were analyzed by such statistical indexes as Pearson's correlation and ANOVA. The research findings show that there is a significant relationship between all components of self-esteem (domestic, social, academic and general) and confidence in God (p}, keywords = {confidence in God, self-esteem, academic achievement, high school students., }, title_fa = {بررسی رابطه توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان}, abstract_fa ={پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی انجام شده است. بدین منظور از میان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان یزد در سال تحصیل 1389ـ1390، 305 نفر به صورت تصادفی و با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و پرسش نامه های استاندارد توکل و عزت نفس کوپر اسمیت را تکمیل نموده اند. معدل دانش آموزان نیز شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شده است. طرح این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. داده ها با شاخص های آماری، چون همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس تحلیل شده اند. نتایج نشان می دهد که بین تمام مؤلفه های عزت نفس (خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و عمومی) و توکل بر خدا ارتباط معناداری وجود دارد (01/0>p). همچنین رابطه مثبت معناداری بین پیشرفت تحصیلی و عزت نفس به دست آمده (01/0>p)، اما هیچ گونه رابطه معناداری بین پیشرفت تحصیلی و توکل بر خدا دیده نشده است. علاوه بر این، نتایج آزمون تحلیل واریانس تفاوت معناداری را بین میانگین نمره های توکل بر خدا و عزت­نفس در دانش آموزان رشته های مختلف نشان نمی دهد.}, keywords_fa = {عزت نفس ,توکل بر خدا ,پیشرفت تحصیلی ,دانش‌آموزان مقطع متوسطه ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/142}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/5_5.pdf} }