TY - JOUR ID - 181 TI - بررسی موانع گرایش دانشجویان روان‌شناسی و مشاوره به رویکرد اسلامی: پژوهش کیفی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - , AD - استادیار - دانشگاه اصفهان AU - Abbas, AD - دانشجوی کارشناسی ارشد - دانشگاه اصفهان AU - Masuod, Azarbayjani AD - استادیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 5 IS - 2 SP - 35EP - روان شناسى ,مشاوره ,پژوهش کیفى ,دانشجویان ,رویکرد اسلامی ,DO - AB - پژوهش حاضر درصدد کشف و تبیین آسیب هایی است که مانع گرایش دانشجویان روان شناسی و مشاوره، به رویکرد اسلامی می شوند. برای دستیابی به اهداف پژوهش، با سی دانشجو و پنج استاد مربوط به رشته های مشاوره و روان شناسی دانشگاه اصفهان که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از نرم افزار QSR NVivo استفاده شد. نتیجه‌ی تحلیل داده های حاصل از مصاحبه های مشارکت کنندگان، دو مضمون کلی و یازده طبقه است که عبارت است از: 1. عوامل درون فردی، شامل چهار طبقه، مانند بی رغبتی کلی دانشجویان به طرح مسائل جدید، 2. عوامل برون فردی، شامل هفت طبقه، مانند کمبود منابع آموزشی و پژوهشی بودند. بدیهی است شناخت موانعی که گرایش دانشجویان روان شناسی و مشاوره را به کاربرد رویکرد اسلامی کند می کنند، می تواند به تدوین راه کارهای مناسب برای ترغیب هرچه بیشتر دانشجویان به رویکرد اسلامی کمک کند. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/181 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2_3.pdf ER -