@article { author = {Hoseini, Mohammad Hossein and , Abdollah and , Seyed Ali Reza}, title = {الگوی سه‌بعدی فرزندپروری اسلامی با تأکید بر پرورش فرزند صالح}, journal = {روان‌شناسی و دین 64 ، زمستان 1402}, volume = {16}, number = {4}, pages = {77-94}, year = {2024}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {10.22034/ravanshenasi.2024.2017657}, abstract = {The primary concern of Muslim parents is raising their children according to Islamic guidelines. In their paper, the authors have aimed to find an Islamic parenting model by examining Islamic sources. The method adopted is a descriptive-analytical one, utilizing documentary methods and qualitative content analysis to collect data. In terms of purpose, this research is considered a fundamental study. As per the Islamic teachings, an Islamic parenting model consisting of three main components is identified: 1. Respect as an emotional-spiritual dimension; 2. Discipline as a behavioral dimension; 3. Education as a cognitive dimension. This purposive parenting model is derived considering the topic under discussion (raising righteous children). This type of design is based on the Darling-Stienberg contextual parenting model. In addition to this model, subcategories were also identified for each of these components. }, keywords = {Islamic parenting model, parenting style, respect, dignity, discipline, education, righteous child, }, title_fa = {الگوی سه‌بعدی فرزندپروری اسلامی با تأکید بر پرورش فرزند صالح}, abstract_fa ={دغدغه‌ی اصلی والدین مسلمان تربیت فرزندان با الگویی اسلامی است. پژوهش حاضر با هدف یافتن الگوی فرزند‌پروری اسلامی با بررسی منابع اسلامی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است که از طریق روش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی برای به‌دست‌آوری داده‌ها استفاده شد. از نظر هدف، این پژوهش ازجمله تحقیقات بنیادی است. با توجه به آموزه‌های اسلامی، الگویی اسلامی، متشکل از سه مؤلفه‌ی اصلی برای فرزندپروری به‌دست آمد: ۱. تکریم به‌عنوان بعد عاطفی ـ معنوی؛ ۲. تأدیب به‌عنوان بعد رفتاری؛ ۳. تعلیم به‌عنوان بعد شناختی. این الگوی تربیتی هدفمند بوده و با توجه به موضوع بحث (تربیت فرزند صالح) به‌دست آمده است. این نوع طراحی، مبتنی بر الگوی زمینه‌ای فرزند‌پروری دارلینگ استینبرگ است. علاوه بر این الگو، زیرشاخه‌هایی نیز برای هریک از این مؤلفه‌‌ها به‌دست آمد.}, keywords_fa = {الگوی فرزندپروری اسلامی ,سبک فرزند‌پروری ,تکریم ,کرامت ,تأدیب ,تعلیم ,فرزند صالح ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/2017657}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2017657-1710757283.pdf} }