TY - JOUR ID - 2020245 TI - تدوین مداخلۀ آموزشی مبتنی بر الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی به‌منظور افزایش خویشتن‌داری جنسی پسران JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Mahdi, َAbbasi AD - استادیار - استادیار گروه روان‌شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث AU - Mohammad Hossein, Haghshenas AD - دانشجوی دکتری - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 16 IS - 4 SP - 7EP - 28مداخلۀ آموزشی ,تنظیم رفتار جنسی ,خویشتن‌داری جنسی ,پسران ,نوجوانی ,DO - 10.22034/ravanshenasi.2024.2020245 AB - پژوهش حاضر با هدف تدوین مداخلۀ آموزشی مبتنی بر الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی در افزایش خویشتن‌داری جنسی پسران انجام شده است. بدین‌منظور اهداف، فنون و تکالیف این مداخله طراحی شد. برای بررسی روایی محتوای مداخله، نظر کارشناسان مورد استفاده قرار گرفت. در بررسی کارآمدی مداخله‌ی آموزشی، از یک طرح آزمایشی تک‌آزمودنی با خط پایه‌ی چندگانه و نمونه‌ی سه‌نفری شامل پسران نوجوان استفاده شد. فنون و تکالیف مداخلۀ آموزشی مبتنی بر الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی، در دوازده گام به‌دست آمد. روایی محتوای طرح‌نما نیز برای تمامی راهبردها، اهداف عملیاتی، فنون و تکالیف در اظهار نظر نُه کارشناس تأیید شد. در طرح آزمایشی تک‌آزمودنی، یافته‌ها نشان داد که هر سه مُراجع با شروع مداخله، روند افزایشی و روبه‌بهبودی را در مقیاس خویشتن‌داری جنسی (57 درصد) نشان دادند. میزان 86 درصد داده‌ی غیرهمپوش مربوط به تحلیل دیداری در مقیاس خویشتن‌داری جنسی برای هر سه مراجع نشان داد که مداخله‌ی طراحی‌شده، از کارآمدی برخوردار است. نتیجه‌ی این پژوهش نشان می‌دهد که طرح‌نمای درمانی مبتنی بر الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی، مداخله‌ای آموزشی است که در افزایش خویشتن‌داری جنسی تأثیر دارد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/2020245 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2020245-1710757220.pdf ER -