TY - JOUR ID - 2020494 TI - اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی با تأکید بر آموزه‌های دینی بر سرمایه‌ی روان‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Amir, Yekanizad AD - دانشجوی دکتری - تبریز AU - Akbar, Soleymannejad AD - استادیار - روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور AU - Noriyeh, AD - Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 16 IS - 4 SP - 95EP - 112مثبت‌اندیشی ,آموزه‌های دینی ,سرمایه روان‌شناختی ,بهزیستی روان‌شناختی ,DO - 10.22034/ravanshenasi.2024.2020494 AB - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی با تأکید بر آموزه‌های دینی بر سرمایه‌ی روان‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش موردمطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون‌ـ‌پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر سال سوم دوره‌ی دوم متوسطه‌ی شهر خوی در سال تحصیلی 1400‌ـ‌1401 بود. به‌منظور انتخاب آزمودنی‌ها، با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، چهل نفر به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (بیست نفر) و گروه گواه (بیست نفر) جایگزین شدند. برای هر دو گروه، پیش‌آزمون اجرا شد. برنامه‌ی مداخله‌ای مثبت‌اندیشی بر مبنای آموزه‌های دینی به گروه آزمایش به‌مدت ده جلسه‌ی نود دقیقه‌ای آموزش داده شد. در پایان دوره‌ی آموزش، پس‌آزمون اجرا گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش، از پرسش‌نامه‌ی سرمایه‌ی روان‌شناختی (لوتاتز، یوسف و اولیوا، 2007) و پرسش‌نامه‌ی بهزیستی روان‌شناختی (ریف، 1989) استفاده شد. داده‌های پژوهشی با استفاده از روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. نتایج تحلیل داده‌های این پژوهش نشان داد که آموزش مثبت‌اندیشی بر مبنای آموزه‌های دینی توانسته است سرمایه‌ی روان‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان را افزایش دهد و افراد مورد مطالعه در گروه آزمایش در مرحله‌ی پس‌آزمون به‌طور معناداری سرمایه‌ی روان‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی بیشتری داشتند (005/0P UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/2020494 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2020494-1710757315.pdf ER -