@article { author = {, Hajar and , Samaneh}, title = {تأثیر آموزش کیفیت زندگی با جهت‌گیری اسلامی بر سر زندگی و شفقت به خود زنان متأهل شاغل}, journal = {روان‌شناسی و دین 65 ، بهار 1403}, volume = {17}, number = {1}, pages = {59-78}, year = {2024}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {10.22034/ravanshenasi.2024.2020556}, abstract = {This study is conducted to investigate the effect of Islamic-oriented quality of life education on vitality and self-compassion. Thirty people were selected from all the working married women in Shahreza for this research, which is a semi-experimental research, using the "accessible sampling" method; they were randomly divided into two experimental and control groups. Both groups answered Ryan and Frederick's “Vitality” Questionnaire (1997) and Neff's “Self-Compassion Scale” (2003) in the pre-test and post-test. "Quality of Islamic Life" (IS-QOLT) was taught to the experimental group during ten 90-minute sessions. The data was analyzed using spss-23 software and ANCOVA test. According to the results, the average score of vitality and self-compassion for the control group is lower than the average of that in the experimental group in the post-test. Therefore, teaching quality of life with an Islamic orientation has a significant effect on increasing vitality (p}, keywords = {quality of life, Islamic orientation, vitality, self, compassion, }, title_fa = {تأثیر آموزش کیفیت زندگی با جهت‌گیری اسلامی بر سر زندگی و شفقت به خود زنان متأهل شاغل}, abstract_fa ={پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش کیفیت‌ زندگی با جهت‌گیری اسلامی بر سرزندگی و شفقت به خود انجام‌ شد. برای این پژوهش که از نوع نیمه‌تجربی است، از بین کلیه زنان متأهل شاغل شهر شهرضا با استفاده از روش «نمونه‌گیری در دسترس» 30 تن انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه به‌طور برابر قرار گرفتند. هر دو گروه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون پرسشنامه «سرزندگی» رایان و فردریک (1997) و «مقیاس شفقت به خود» نف (2003) را پاسخ دادند. گروه آزمایش طی ده جلسه 90 دقیقه‌ای، تحت آموزش «کیفیت زندگی اسلامی» IS-QOLT)) قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss-23 و آزمون آنکوا تجزیه و تحلیل ‌شد. یافته‌ها نشان داد میانگین نمره سرزندگی و شفت به‌خود در پس‌آزمون برای گروه گواه کمتر از میانگین گروه آزمایش است. بنابراین آموزش کیفیت زندگی با جهت‌گیری اسلامی اثر معناداری بر افزایش سرزندگی (05/0>p) و شفقت به خود (05/0>p) در گروه آزمایش داشته است. بر اساس یافته‌ها، به زنان، به‌ویژه زنان شاغل توصیه می‌شود که با یادگیری چگونگی افزایش کیفیت زندگی با جهت‌گیری اسلامی سرزندگی و شفقت به خود را افزایش دهند.}, keywords_fa = {کیفیت زندگی ,جهت‌گیری اسلامی ,سرزندگی ,شفقت به خود ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/2020556}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2020556-1722225505.pdf} }