TY - JOUR ID - 2020556 TI - تأثیر آموزش کیفیت زندگی با جهت‌گیری اسلامی بر سر زندگی و شفقت به خود زنان متأهل شاغل JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Hajar, AD - استادیار - دانشگاه اصفهان AU - Samaneh, AD - کارشناس ارشد Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 17 IS - 1 SP - 59EP - 78کیفیت زندگی ,جهت‌گیری اسلامی ,سرزندگی ,شفقت به خود ,DO - 10.22034/ravanshenasi.2024.2020556 AB - پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش کیفیت‌ زندگی با جهت‌گیری اسلامی بر سرزندگی و شفقت به خود انجام‌ شد. برای این پژوهش که از نوع نیمه‌تجربی است، از بین کلیه زنان متأهل شاغل شهر شهرضا با استفاده از روش «نمونه‌گیری در دسترس» 30 تن انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه به‌طور برابر قرار گرفتند. هر دو گروه در پیش‌آزمون و پس‌آزمون پرسشنامه «سرزندگی» رایان و فردریک (1997) و «مقیاس شفقت به خود» نف (2003) را پاسخ دادند. گروه آزمایش طی ده جلسه 90 دقیقه‌ای، تحت آموزش «کیفیت زندگی اسلامی» IS-QOLT)) قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss-23 و آزمون آنکوا تجزیه و تحلیل ‌شد. یافته‌ها نشان داد میانگین نمره سرزندگی و شفت به‌خود در پس‌آزمون برای گروه گواه کمتر از میانگین گروه آزمایش است. بنابراین آموزش کیفیت زندگی با جهت‌گیری اسلامی اثر معناداری بر افزایش سرزندگی (05/0>p) و شفقت به خود (05/0>p) در گروه آزمایش داشته است. بر اساس یافته‌ها، به زنان، به‌ویژه زنان شاغل توصیه می‌شود که با یادگیری چگونگی افزایش کیفیت زندگی با جهت‌گیری اسلامی سرزندگی و شفقت به خود را افزایش دهند. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/2020556 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2020556-1722225505.pdf ER -