@article { author = {, Shahrzad and , Mohammad reza and , Seyed saeid}, title = {تدوین و اعتباریابی پرسشنامه حیا در دانشجویان دختر}, journal = {روان‌شناسی و دین 66 ، تابستان 1403}, volume = {17}, number = {2}, pages = {25-41}, year = {2024}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {10.22034/ravanshenasi.2024.2020723}, abstract = {The aim of this study is to compile and validate the questionnaire of "modesty" among female students. The method of this research is a combination of "sequential exploratory" and "tool preparation" model. We have validated the scale of "modesty" among female undergraduate students of Birjand University in the age range of 18-23 years old who were studying in the academic year 2020-2021; and 200 of these students were selected by “multi-stage cluster random” sampling method. Confirmatory exploratory factor analysis and Pearson correlation coefficient were used to analyze the data. According to the results of exploratory factor analysis of the questionnaire, we found 38 items with modesty components, and finally, four components explained 50.124% of the total variance of the modesty questionnaire. In addition, using Cronbach's alpha method, the reliability coefficient of the entire questionnaire was equal to 0.948, which indicates that the "modesty" questionnaire has high internal consistency. In total, the results of the present study provided evidence for the validity and reliability of this questionnaire, as a tool for measuring modesty-related beliefs, and it can be an authentic and a valid tool and can be used by all people in the Islamic society.}, keywords = {modesty, modesty, compilation and validation, }, title_fa = {تدوین و اعتباریابی پرسشنامه حیا در دانشجویان دختر}, abstract_fa ={هدف از مطالعه حاضر تدوین و اعتباریابی پرسشنامه «حیا» در دانشجویان دختر بوده است. روش این پژوهش آمیخته از نوع «اکتشافی متوالی» و الگوی «تدوین ابزار» است. اعتباریابی مقیاس «حیا» در بین دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه بیرجند در دامنه سنی 18-23 ساله که در سال تحصیلی 1399- 1400مشغول به تحصیل بودند، انجام شد و از بین این افراد تعداد 200 تن به روش نمونه‌گیری «تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای» انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی تأییدی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه 38 گویه‌ با مؤلفه‌های حیا به دست آمد که در نهایت، چهار مؤلفه 124/50 درصد از واریانس کل پرسشنامه حیا را تبیین کرد. همچنین ضریب پایایی کل پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، برابر با 948/0 به دست آمد که بیانگر آن است که پرسشنامه «حیا» دارای همسانی درونی بالایی است. در مجموع نتایج مطالعه حاضر شواهدی را برای روایی و پایایی این پرسشنامه به‌‌مثابه ابزاری برای سنجش باورهای مربوط به حیا فراهم کرد و می‌توانــد ابــزاری معتبر و روا قابل استفاده کلیه افراد جامعه اسلامی قرار گیرد.}, keywords_fa = {حيا ,پرسشنامه «حيا» ,تدوين و اعتباريابي ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/2020723}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2020723-1729077613.pdf} }