TY - JOUR ID - 2020723 TI - تدوین و اعتباریابی پرسشنامه حیا در دانشجویان دختر JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Shahrzad, AD - دکتری - دانشگاه فرهنگیان AU - Mohammad reza, AD - استادیار - گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند AU - Seyed saeid, AD - Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 17 IS - 2 SP - 25EP - 41حيا ,پرسشنامه «حيا» ,تدوين و اعتباريابي ,DO - 10.22034/ravanshenasi.2024.2020723 AB - هدف از مطالعه حاضر تدوین و اعتباریابی پرسشنامه «حیا» در دانشجویان دختر بوده است. روش این پژوهش آمیخته از نوع «اکتشافی متوالی» و الگوی «تدوین ابزار» است. اعتباریابی مقیاس «حیا» در بین دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه بیرجند در دامنه سنی 18-23 ساله که در سال تحصیلی 1399- 1400مشغول به تحصیل بودند، انجام شد و از بین این افراد تعداد 200 تن به روش نمونه‌گیری «تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای» انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی تأییدی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه 38 گویه‌ با مؤلفه‌های حیا به دست آمد که در نهایت، چهار مؤلفه 124/50 درصد از واریانس کل پرسشنامه حیا را تبیین کرد. همچنین ضریب پایایی کل پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، برابر با 948/0 به دست آمد که بیانگر آن است که پرسشنامه «حیا» دارای همسانی درونی بالایی است. در مجموع نتایج مطالعه حاضر شواهدی را برای روایی و پایایی این پرسشنامه به‌‌مثابه ابزاری برای سنجش باورهای مربوط به حیا فراهم کرد و می‌توانــد ابــزاری معتبر و روا قابل استفاده کلیه افراد جامعه اسلامی قرار گیرد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/2020723 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2020723-1729077613.pdf ER -