TY - JOUR ID - 2021275 TI - سنجش احساس دینی در کودکان پیش از دبستان: یک مطالعه روان‎سنجی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Ali, AD - دانشیار - دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی AU - Mona, AD - AU - Masoumeh, AD - AU - Zakiyeh, AD - Y1 - 2024 PY - 2024 VL - 17 IS - 1 SP - 79EP - 100احساس دینی ,کودکان پیش از دبستان ,مدارس عادی و دینی ,روایی ,اعتبار ,تک‎بعدی بودن ,DO - 10.22034/ravanshenasi.2024.2021275 AB - پژوهش حاضر با هدف تدوین مقیاسی برای سنجش احساس دینی کودکان خردسال بر پایه ‌یک طرح پژوهشی زمینه‎یابی و در چارچوب الگو‎های متعارف در روان‎سنجی، در جامعه کودکان 4 تا 6 سال کشور و روی دو گروه نمونه کودکان مدارس عادی (445 تن از تهران، کرمان، تبریز، مشهد و بندرعباس) و مدارس دینی (145 تن از قم) به روش «توصیفی» اجرا شده است. در این مقیاسِ هفت ماده‎ای، یک کودک به‌عنوان قهرمان داستان در یک موقعیت از لحاظ اعمال و مراسم دینی قرار دارد و احساس آزمون‎شونده نسبت به آن موقعیت، به صورت خوشحال، خنثا و ناراحت اندازه‎گیری می‌شود. تحلیل داده‎‎ها نشان داد درجه دشواری و قدرت تشخیص سؤال‎ها و نیز توزیع فراوانی پاسخ‎ها مناسب و دارای برازش درونی و بیرونی است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مؤلفه‎های اصلی مقادیر باقی‌مانده استانداردشده، روایی‎ سازه و تفاوت دو گروه کودکان مراکز عادی و دینی، روایی تفکیکی مقیاس و ضریب هماهنگی درونی بالاتر از 7/0 و شاخص‎های جداسازی شخص و سؤال اعتبار بر اساس مدل راش مقیاس را تأیید کرد. میانگین احساس دینی کودکان بالاتر از دشواری سؤال‎ها به دست آمد. درجه مطلوبیت ماده‎های زیارت، رفتن به عاشورا و روضه و کمک به فقرا از سطح کودکان با کمترین احساس مثبت نیز پایین‎تر است. در حالی که درجه مطلوبیت ماده‎های «رفتن به مسجد» و «تماشای نمازخواندن مادر» بیشترین مقدار و «دعا و یادگرفتن قرآن» در مهد کودک بالاتر از میانگین احساس دینی در کودکان است. این مقیاس ابزاری روا و معتبر برای ارزیابی عملکرد والدین در تقویت یا تضعیف احساس مثبت کودکان به رفتارها و مراسم دینی و نیز برای ارزیابی اثربخشی برنامه‎های‎ آموزش‎های دینی در مراکز آموزشی است. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/2021275 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2021275-1722225527.pdf ER -