TY - JOUR ID - 2021928 TI - اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) با تأکید بر آموزه‌های دینی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانش آموزان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Negar, aboutalebi AD - کارشناس ارشد - خوارزمی AU - Raziyeh, AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 17 IS - 4 SP - 7EP - 26آموزه‌هاي ديني ,پذيرش و تعهد ,سازگاري اجتماعي ,سلامت روان ,DO - 10.22034/ravanshenasi.2024.2021928 AB - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش درمان‌گروهی مبتنی‌بر پذیرش و تعهد (ACT) با تأکید بر آموزه‌های دینی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دورة پیگیری (3 ماهه) با گروه آزمایشی و گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دورة دوم متوسطۀ شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401ـ1402 بود. به‌منظور انتخاب آزمودنی‌ها به شیوة تصادفی با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 40 نفر به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) جایگزین شدند. برنامة مداخله‌ای به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش از پرسش‌نامة سلامت روانی گلدبرگ و هیلر (1979)، پرسش‌نامة رفتار سازشی لامبرت و همکاران (1974) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر در نرم‌افزار 23spss- تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مبتنی‌بر پذیرش و تعهد با تأکید بر آموزه‌های دینی تأثیر معناداری بر افزایش سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دارد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/2021928 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2021928-1742982282.pdf ER -