@article { author = {Hemmati, Majid and Fathi ashtiyani, Ali}, title = {ساخت و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی نقش تربیتی پدر از دیدگاه اسلام}, journal = {روان‌شناسی و دین 23، پاییز 1392}, volume = {6}, number = {3}, pages = {5-18}, year = {2013}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {The present paper seeks to construct and determine psychometric features of father's educational role in the view of Islam. A questionnaire with 48 items was designed using Quranic verses and Islamic traditions based on which father's educational role was explained and its theoretical components were extracted. A descriptive-survey method is used in this research which was conducted on a sample consisting of 382 high school students from zone 18 in Tehran. The result of construct validity analysis indicated high correlation between items and total score. The reliability of questionnaire was 0.89 based on Cronbach's Alpha and its internal consistency was 0.87 based on Guttman's split half coefficient. The test-retest results, with three week intervals, showed that the correlation was 0.783 at level of 0.01 between test and retest. This questionnaire has desirable validity and reliability to be used in research.}, keywords = {Questionnaire, father's role, Islam, education, psychometric features., }, title_fa = {ساخت و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی نقش تربیتی پدر از دیدگاه اسلام}, abstract_fa ={هدف این پژوهش ساخت و تعیین ویژگی های روان سنجی نقش تربیتی پدر از دیدگاه اسلام بود. بر این اساس، با استفاده از آیات و روایات اسلامی، به تبیین نقش تربیتی پدر پرداخته و با استخراج مؤلفه های نظری نقش پدری پرسش نامه ای 48 سؤالی تدوین شد. روش تحقیق به دو شیوه توصیفی و پیمایشی می باشد. برای جمع آوری آموزه های دین اسلام، روش توصیفی مورد استفاده قرار گرفته است، و برای ارزیابی روایی و اعتبار مقیاس، روش پیمایشی در نمونه ای 382 نفری از دانش آموزان دبیرستانی منطقه 18 تهران به کار رفته است. در بررسی روایی محتوای پرسش نامه، ضریب تطابق کندال 2/0 با سطح معناداری 0001/0، نشان دهنده‌ی میزان توافق کارشناسان خبره در مورد موافقت گویه های طراحی شده می باشد. روایی ملاک با محاسبه ضریب همبستگی مقیاس حاضر و مقیاس دلبستگی به پدر (IPPA) 129/0 بود که در سطح 05/0 معنادار می باشد. نتیجه بررسی روایی سازه حاکی از همبستگی بالای سؤالات با نمره کل بود. در بررسی اعتبار پرسش نامه آلفای کرونباخ برابر با 89/0 می باشد، و میزان همسانی درونی بر اساس ضریب دو نیمه سازی گاتمن 87/0 می باشد. در روش بازآزمایی با فاصله زمانی سه هفته، نتایج نشان از همبستگی 783/0 در سطح 01/0 بین اجرای اولیه و اجرای مجدد دارد. از این رو، با استفاده از منابع اسلامی امکان ساخت ابزاری برای سنجش نقش تربیتی پدر وجود دارد. این ابزار، جهت استفاده های پژوهشی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است.}, keywords_fa = {تربیت ,اسلام ,پرسش‌نامه ,نقش پدر ,ویژگی‌های روان‌سنجی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/232}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/1_16.pdf} }