TY - JOUR ID - 234 TI - اثربخشي خانواده‌‌درماني با الگوي شناختي ـ رفتاري مذهب‌محور بر عملکرد خانواده‌ بر سازگاري و عملکرد تحصيلي دانش‌آموزان پسر متوسطه شهر اهواز JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Najmeh, Hamid AD - استاد - دانشگاه شهیدچمران اهواز AU - Shobo, Weiis AD - کارشناس ارشد - روانشناسی بالینی- دانشگاه شهیدچمران اهواز AU - Fatemeh, Sajjadi AD - کارشناس ارشد - روان‌شناسی بالینی دانشگاه شهید چمران، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد شیراز Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 6 IS - 3 SP - 39EP - 52خانواده‌درمانی ,الگوی شناختی- رفتاری مذهب‌محور ,عملکرد خانواده ,سازگاری دانش‌آموزان ,عملکرد تحصیلی ,DO - AB - هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی خانواده درمانی مبتنی بر الگوی شناختی- رفتاری مذهب محور، بر ناسازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر سال اول الی چهارم دبیرستان بوده است. از میان زوجین مراجعه کننده به کلینیک تخصصی محقق، برای مشاوره خانواده و حل تعارضات خانوادگی از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 40 نفر انتخاب شدند. آنان به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسش نامه ارزیابی عملکرد خانواده، پرسش نامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بودند. گروه آزمایش 10 جلسه ٤٥ دقیقه ای خانواده درمانی شناختی- رفتاری مذهب محور دریافت کردند، درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج حاصل آشکار ساخت که تفاوت معنی داری بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ عملکرد خانواده، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان وجود دارد (001/ 0>p). در گروه آزمایش، در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل عملکرد خانواده به طور معنی داری افزایش یافته بود. همچنین میزان سازگاری رفتاری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان گروه آزمایش، به طور معنی داری در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل افزایش یافت. نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که خانواده درمانی مبتنی بر الگوی شناختی - رفتاری مذهب محور، بر بهبود عملکرد خانواده، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانش آ موزان پسر دبیرستانی شهر اهواز مؤثر بوده است. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/234 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/3_15.pdf ER -