@article { author = {Sajedi, Abolfazl}, title = {دین و بهداشت روان(2)}, journal = {روان‌شناسی و دین 2، تابستان 1387}, volume = {1}, number = {2}, pages = {7-34}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {This is the second part of the article written on the mechanisms of providing mental health in religion. In the previous issue, the nature of mental health in different schools of psychology and in Islam was studied. Then, some of the elements of mental health in western scholars' view were presented. In this issue, from other elements of mental health provided by religion, four of them will be dealt with: constancy of personality; self-realization; harmony in the triad of insight, tendency and action; and obviation of anxiety. The Islamic methods for achieving self-realization are: reinforcing one's sense of commitment and preventing licentious freedom, weakening the worldly fondness, creating strong motivation, directing motivations, realizing the goals of religious education and training and self-knowledge. to generate harmony in the triad of insight, tendency, and action, Islam provides guidance in all three aspects. It provides the necessary grounds for the individual to remain in the right path and the wrong-doer's to return to it; thus, it paves the way for mental health. This religion has different methods in various areas of mind, soul and behavior for removing anxiety and granting psychological peace. Some of the conceptual and mental methods are as follows: promoting knowledge and preventing insight mix-up; improving the knowledge; belief in God; creating, preserving, and gradual development of divine worldview and generating optimism. The last method for Psychological peace dealt with here is using Original Nature (Fitrat) and reviving it. In this part, the idea that violates moral principles causing anxiety, conscience, and the mechanism for reinforcing it are stated. }, keywords = {constancy of personality, self-realization; internal peace; the triad of insight, tendency and action; generating optimism; supporting and opposing conscience., }, title_fa = {دین و بهداشت روان(2)}, abstract_fa ={این نوشتار، بخش دوم سخنى است که با هدف تبیین ساز و کارهاى تأمین بهداشت روانى در دین نوشته شده است. در شماره پیشین، چیستى بهداشت روانى در مکتب‏هاى گوناگون روان‏شناسى و نیز اسلام بررسى شد. سپس برخى از مؤلفه‏هاى بهداشت روان را که مورد توجه پژوهشگران غربى است، ارائه شد. در این شماره، از میان دیگر مؤلفه‏هاى بهداشت روان که در دین فراهم مى‏آید، به چهار مورد مى‏پردازیم: ثبات شخصیت؛ خودشکوفایى؛ هماهنگى در سه‏گانه بینش، گرایش و کنش و رفع اضطراب. راه‏کارهاى اسلام براى رسیدن به خودشکوفایى عبارتند از: تقویت روحیه تعهدپذیرى آدمى و جلوگیرى از آزادى افسارگسیخته؛ ضعف دل‏بستگى‏هاى مادى؛ ایجاد انگیزه قوى؛ جهت‏دهى انگیزه‏ها؛ تحقق هدف‏هاى تعلیم و تربیت دینى و خودشناسى. براى هماهنگى در سه‏گانه بینش، گرایش و کنش، اسلام به هدایت در هر سه جنبه مى‏پردازد. بسترهاى لازم را براى حفظ در مسیر و بازگشت خطاکار فراهم مى‏سازد و در نتیجه، بسترساز بهداشت روانى است. این دین خاتم، براى اضطراب‏زدایى و رساندن به آرامش روان، ساز و کارهاى متفاوتى در عرصه‏هاى مختلف ذهن، دل و رفتار دارد که برخى از راه‏کارهاى ذهنى و بینشى آن عبارتند از: ارتقاى معرفت و جلوگیرى از آشفتگى بینش؛ رفع کاستى شناختى؛ خداباورى؛ ایجاد، حفظ و رشد تدریجى جهان‏بینى الهى و خوش‏بین‏سازى. آخرین راه‏کار آرامش‏زا که در این نوشتار بدان مى‏پردازیم، موضوع فطرت و احیاى آن است. در این بخش، از اضطراب‏زایى پایمالى اخلاق و وجدان و ساز و کار تقویت وجدان در دین سخن به میان مى‏آید.}, keywords_fa = {آرامش روان ,ثبات شخصیت ,خودشکوفایى ,سه‏گانه بینش ,گرایش و کنش ,خوش‏بین‏سازى ,وجدان گرایى و وجدان‏ستیزى. ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/24}, eprint = {} }