@article { author = {Askarian, Somayyeh and Hassanzadeh sablooi , Mohammad Hassan and Asghari Ibrahimabad , Mohammad javad}, title = {بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله با رویکرد اسلامی بر سازگاری روان‌شناختی}, journal = {روان‌شناسی و دین 24، زمستان 1392}, volume = {6}, number = {4}, pages = {23-37}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {The present paper seeks to investigate the effect of teaching the skills to confront with difficulties by using an Islamic approach on psychological adjustment in the components of adaptability, interpersonal skills and resiliency of veterans'p wives. The sample consists of 70 veterans' wives whose children go to male Shahid School in zone five of Mashhad in the academic year of 1391-1392 (2012-2013). They completed Connor-Davidson Resiliency Questionnaire and Barr-Anne's emotional intelligence questionnaire. Thirty wives were divided into control and experimental groups. Ten sessions of teaching skills to confront with difficulties by using an Islamic approach were offered to experimental group. Then both groups answered a post-test. Data analysis shows that training influences veterans' wives resiliency, interpersonal skills and adaptability. Regarding the research findings, it is recommended to teach veterans' wives the skills to confront with difficulties by using an Islamic approach in order to increase their resiliency, adaptability and interpersonal skills, which can promote the level of their adjustment, mental health and ability to confront with difficulties.}, keywords = {confrontation with difficulties by using an Islamic approach, psychological adjustment, resiliency, interpersonal skills, adaptability., }, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله با رویکرد اسلامی بر سازگاری روان‌شناختی}, abstract_fa ={هدف این پژوهش شناسایی اثربخشی آموزش مهارت های مقابله با رویکرد اسلامی، بر حوزه سازگاری روان شناختی در مؤلفه های انطباق پذیری و مهارت های بین فردی و تاب آوری همسران جانبازان می باشد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه مورد مطالعه 70 نفر از همسران جانبازانی که فرزندشان در مدرسه ابتدایی پسرانه شاهد ناحیه 5 مشهد، سال تحصیلی 91-92 مشغول به تحصیل هستند. پرسش نامه تاب آوری کانر- دیویدسون و هوش هیجانی بار- آن، توسط همه 70 نفر تکمیل شد، سپس 30 نفر که پایین ترین نمره کسب نمودند، انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. برای گروه آزمایش، 10 جلسه آموزش مهارت های مقابله با رویکرد اسلامی برگزار گردید و سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون تحلیل کوواریانس و همبستگی پیرسون انجام گرفت. تحلیل کوواریانس در سطح 01/ 0 معنادار است. این امر نشان می دهد که آموزش بر تاب آوری، مهارت های بین فردی و انطباق پذیری در همسران جانبازان اثربخش بوده است. همچنین اجرای آزمون همبستگی رابطه معناداری را بین متغیرها نشان داد. با توجه به نتایج این پژوهش، آموزش مهارت های مقابله با رویکرد اسلامی، جهت افزایش تاب آوری و انطباق پذیری و مهارت های بین فردی برای همسران جانبازان پیشنهاد می شود. این امر می تواند در ارتقای سطح سازگاری، بهداشت روانی و توانمندسازی آنها در مقابله با مشکلات مؤثر باشد.}, keywords_fa = {تاب‌آوری ,مقابله با رویکرد اسلامی ,سازگاری روان‌شناختی ,مهارت‌های بین‌فردی ,انطباق‌پذیری ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/243}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2_18.pdf} }