@article { author = {Satourian, Seyed Abbas and Tahmasiyan, Karineh and Ahmadi mohammad abadi, Mohammad reza}, title = {مقایسه مشکلات رفتاری کودکان در خانواده‌های تک فرزند و دو فرزند}, journal = {روان‌شناسی و دین 27، پاییز 1393}, volume = {7}, number = {3}, pages = {65-80}, year = {2014}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {This research is a cause-oriented and comparative study. It is concerned with the degree of internalizing and externalizing behavioral problems of the primary school students from single child-families and those from two-child families in Yazd. The research was conducted on 308 students in a grade ranging of first to the sixth primary school. They study in schools in Yazd including (163 from single-child families and 145 from two-child families and are a compiled by their parents. They were randomly selected through a cluster-sampling method. A child behavior checklist (CBCL) and demography information form were used in the survey. The results of the one-way analysis of Variance Test show confirm the significance of the difference in the average of behavioral problems -including internalizing and externalizing problems-between those from single- child families and those from two-child families. The findings show that the average of the behavioral problems including internalizing and externalizing problems- which those from two-child families have is lower and their conditions are much better than those from single- child families. }, keywords = {behavioral problems, internalizing, externalizing, single child, two-child, children, }, title_fa = {مقایسه مشکلات رفتاری کودکان در خانواده‌های تک فرزند و دو فرزند}, abstract_fa ={پژوهش حاضر به مقایسه میزان مشکلات رفتاری برونی سازی و درونی سازی شده دانش آموزان مقطع ابتدایی در خانواده های تک فرزند و دو فرزند شهرستان یزد می پردازد. روش این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای است. نمونه مورد پژوهش، 308 نفر از دانش آموزان پایه اول تا ششم مدارس ابتدایی شهرستان یزد (163 تک فرزند و 145 دو فرزند)، به همراه والدین آنان هستند که به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، سیاهه‌ی رفتاری کودکان (CBCL) به همراه فرم اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته است. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه، حاکی از معناداری تفاوت میانگین مشکلات رفتاری اعم از مشکلات برونی سازی و درونی سازی، میان تک فرزندی ها و دو فرزندی ها بود. براساس یافته های به د ست آمده می توان گفت: کودکان خانواده های دو فرزند، در مشکلات رفتاری اعم از مشکلات درونی سازی و مشکلات برونی سازی، میانگین کمتر و وضعیت کاملاً بهتری نسبت به تک فرزندی ها دارند.}, keywords_fa = {درونی‌سازی ,کودکان ,مشکلات رفتاری ,برونی‌سازی ,تک فرزند ,دو فرزند ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/276}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/4_10.pdf} }