TY - JOUR ID - 276 TI - مقایسه مشکلات رفتاری کودکان در خانواده‌های تک فرزند و دو فرزند JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Mohammad reza, Ahmadi mohammad abadi AD - دانشیار - گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Seyed Abbas, AD - دکتری - روان شناسی موسسه AU - Karineh, AD - استادیار - دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 7 IS - 3 SP - 65EP - درونی‌سازی ,کودکان ,مشکلات رفتاری ,برونی‌سازی ,تک فرزند ,دو فرزند ,DO - AB - پژوهش حاضر به مقایسه میزان مشکلات رفتاری برونی سازی و درونی سازی شده دانش آموزان مقطع ابتدایی در خانواده های تک فرزند و دو فرزند شهرستان یزد می پردازد. روش این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای است. نمونه مورد پژوهش، 308 نفر از دانش آموزان پایه اول تا ششم مدارس ابتدایی شهرستان یزد (163 تک فرزند و 145 دو فرزند)، به همراه والدین آنان هستند که به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، سیاهه‌ی رفتاری کودکان (CBCL) به همراه فرم اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته است. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه، حاکی از معناداری تفاوت میانگین مشکلات رفتاری اعم از مشکلات برونی سازی و درونی سازی، میان تک فرزندی ها و دو فرزندی ها بود. براساس یافته های به د ست آمده می توان گفت: کودکان خانواده های دو فرزند، در مشکلات رفتاری اعم از مشکلات درونی سازی و مشکلات برونی سازی، میانگین کمتر و وضعیت کاملاً بهتری نسبت به تک فرزندی ها دارند. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/276 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/4_10.pdf ER -