@article { author = {Bashiri, Abolghasem}, title = {تبیین روان‌شناختی الگوی انسان کامل}, journal = {روان‌شناسی و دین 8، زمستان 1388}, volume = {2}, number = {4}, pages = {5-40}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {Presenting any model requires some theoretical bases. Therefore in this paper, firstly the theoretical bases of model of perfect man have been explained. The first basis is related to human nature and his existential capacities. With analysis of human potentialities, it was found that he enjoys a very high capacity in cognitive, attitudinal and functional dimensions, in a way that no other animal is comparable to him. The other basis is determining human's real and final perfection. The elements of the perfect man model obtained through rational and inferential analysis in three realms – cognitive, affective, and behavioral – are as follows: (1) monotheistic insight on the beginning and end of existence and worldly life; (2) monotheistic attitude, i.e. belief in God, resurrection, divine prophets, divine books, angels and supernatural things; (3) man's ability in the realm of behavior and function; (4) sensual virtues in individual and social behaviors; (5) moderation, i.e. harmony among insights, attitudes and voluntary behaviors.}, keywords = {model, final perfection, attitude, insight, function, }, title_fa = {تبیین روان‌شناختی الگوی انسان کامل}, abstract_fa ={ارائه‌ی الگو مستلزم مبانی نظری است. از این روی، در این نوشتار ابتدا مبانی نظری الگو تبیین شده است؛ مبنای اول درباره‌ی ماهیت و چیستی انسان و ظرفیت های وجودی اوست. با تحلیل استعدادهای آدمی به دست آمد که انسان در بعد شناختی، گرایشی و کنشی ظرفیت های بسیار بالایی دارد؛ به گونه ای که هیچ حیوانی قابل مقایسه با او نیست. مبنای دیگر، تعیین کمال واقعی و نهایی انسان است. مؤلفه های الگوی انسان کامل که با روش تحلیل عقلی و استنباطی، در سه حوزه‌ی شناختی، عاطفی و رفتاری به دست می آیند، عبارت اند از: 1. بینش توحیدی به آغاز و فرجام هستی و زندگی دنیا؛ 2. گرایش توحیدی یعنی ایمان به خدا، معاد، انبیای الهی، کتاب های آسمانی، ملائکه و امور غیبی؛ 3. قدرت و توان او در حوزه‌ی رفتار و کنش؛ 4. فضایل نفسانی در رفتارهای فردی و اجتماعی؛ 5. اعتدال، یعنی هماهنگی بین بینش ها گرایش ها و رفتارهای اختیاری.}, keywords_fa = {الگو ,کمال نهایی ,گرایش ,بینش ,کنش ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/3}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2043.pdf} }