TY - JOUR ID - 307 TI - بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Mohammad, Zarei Topkhaneh AD - دانشجوی دکتری - روان‌شناسی خانواده - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Sayedeh Khadije , Moradiani Gizeroud AD - دانشجوی دکتری AU - Mahmoud, Golzari AD - استاد Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 8 IS - 2 SP - 51EP - 66شخصیت ,امید ,دوستی ,جنس مخالف ,DO - AB - این پژوهش به بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش  آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف پرداخته است. حجم نمونه‌ی پژوهش 316 نفر از دانش آموزان دبیرستان های شهرستان رباط کریم است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. پژوهش از نوع مطالعه کمی همبستگی است. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسش نامه‌ی 13 سؤالی ارتباط با جنس مخالف، پرسش نامه‌ی 90 سؤالی شخصیتی «آیسنک» و پرسش نامه‌ی 12 سؤالی «امید» اشنایدر است. داده ها بر اساس آزمون خی دو و آزمون t مستقل تحلیل شد. یافته ها حکایت از آن دارد که پسران بیش از دختران وارد ارتباط با جنس مخالف می شوند. همچنین ارتباط با جنس مخالف با افزایش ویژگی های شخصیتی روان رنجوری، روان گسسته‎گرایی، برون گرایی، و کاهش امید، همبسته است. یافته‌ی دیگر اینکه شدت روان گسسته‎گرایی در افرادی که ارتباط جنسی را تجربه کرده اند بیشتر است. بنابراین، خودمهارگری جنسی تأکید شده است. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/307 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/4_2.pdf ER -