@article { author = {Ghamari, Mohammad and Esmae’li, Ibrahim and A’zami, Mahmod }, title = {رابطه عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه}, journal = {روان‌شناسی و دین 30، تابستان 1394}, volume = {8}, number = {2}, pages = {97-108}, year = {2015}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {This study seeks to find the relationship of social wealth and adherence to religious beliefs with the educational status of students. A kind of correlation method is used in this research, and the survey sample consist of 145 high school students from Sa’in Ghal’e who were chosen on the basis of the stratified random -sampling method, and questionnaires about social wealth and adherence to religious beliefs were distributed among them to fill out. The students’ average mark was used for recognizing the educational status. The collected data were analyzed by Pearson correlation coefficient and regression analysis. The results show that there is a positive and meaningful relationship between adherence to religious beliefs and students’ educational status and between social wealth and students’ educational status. Also, the result of research shows that 37 percent of the changes (variance) of the variable of students’ educational status are explained according to two variables: religious beliefs and social wealth, and 63 percent of the educational status according to the changes of other variables and factors. }, keywords = {social wealth, Religious beliefs, educational progress, }, title_fa = {رابطه عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه}, abstract_fa ={هدف  این پژوهش تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و عمل به باورهای دینی با وضیعت تحصیلی دانش آموزان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و نمونه مورد مطالعه، تعداد 145 نفر از دانش آموزن مقطع متوسطه در شهر صائین قلعه بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و پرسش نامه های سرمایه اجتماعی و عمل به باورهای دینی بر روی آنها اجرا شدند. برای  اندازه گیری وضیعت تحصیلی، از معدل تحصیلی دانش آموزان استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین عمل به باورهای دینی و وضیعت تحصیلی دانش آموزان و نیز بین سرمایه  اجتماعی و وضیعت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتیجه تحقیق نشان داد که 37 درصد از تغییرات (واریانس) متغیر وضیعت تحصیلی توسط دو متغیر عمل به باورهای دینی و سرمایه اجتماعی توضیح داده می شود و 63 درصد نیز وضیعت تحصیلی به تغییرات سایر متغیرها و عوامل است.}, keywords_fa = {پیشرفت تحصیلی ,سرمایه اجتماعی ,باورهای دینی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/310}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/7_2.pdf} }