@article { author = {, Mohammad reza and Nouzari, Mahmoud and Azarbayjani, Masuod and Dawoodi, Mohammad}, title = {بررسی مراحل تحول بر اساس منابع اسلامی}, journal = {روان‌شناسی و دین 32، زمستان 1394}, volume = {8}, number = {4}, pages = {23-}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی مراحل تحول بر اساس منابع اسلامی}, abstract_fa ={رشد و تحول انسان تدریجی و دارای مراحل است. در هریک از این مراحل، ساختار روانی، ویژگی ها و رفتار انسان متفاوت از مرحله قبل است. شناخت این مراحل از این جهت اهمیت دارد که به مدد همین مراحل می توان انواع مشخصی از تربیت را تعریف و طراحی کرده، اصول و شیوه های مختلفی را برای تربیت به کار برد. بسیاری از دانشمندان نیز تحقیقات خود را به بررسی و شناسایی این مراحل معطوف داشته اند. از این رو جست وجوی این موضوع در متون دینی و شناسایی مراحل رشد و تحول انسان از منظر دین، برای جامعه علمی و دینی بسیار حائز اهمیت است. سؤال این است که متون دینی، عمر و زندگی را چگونه تقسیم، مرحله بندی و توصیف کرده است؟ روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و توصیفی- استنباطی است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که دین، عمر انسان را به سه مرحله کلی و نُه زیرمرحله تقسیم می کند. دوران ضعف اولیه، شامل مراحل حمل، رضاع، قبل از تمیز و مرحله تمیز است. دوران قوت، شامل مراحل نوجوانی، شباب و کهولت و دوران ضعف ثانویه، شامل مراحل شیخوخیت و ارذل العمر می باشد.}, keywords_fa = {عمر ,تحول ,مرحله ,رشد ,ضعف ,قوت ,طفل ,بلوغ ,شباب ,شیخ ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/328}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2_20.pdf} }