TY - JOUR ID - 332 TI - کارآمدی آموزش معنویت با رویکرد اسلامی در کاهش اضطراب وجودی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Zhra, Zaeinivand AD - کارشناس ارشد - روانشناسی عمومی-رازی AU - Leyla, Amini Javid AD - دانشجوی کارشناسی ارشد - مشاوره و راهنمایی- الزهرا AU - Jahangir, Karami AD - دانشیار - دانشگاه رازی کرمانشاه Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 4 SP - 93EP - 106اضطراب وجودی ,آموزش معنویت ,رویکرد اسلامی ,دانش آموزان دختر ,DO - AB - این پژوهش با هدف بررسی کارآمدی آموزش معنویت اسلامی در کاهش اضطراب وجودی انجام گرفته است. طرح پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری، شامل همه دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهر کرمانشاه، در سال تحصیلی 93-1392بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، یک دبیرستان انتخاب و از جمعیت 120 نفری دانش آموزان مذکور، تعداد 30 نفر، که نمره اضطراب وجودی زیرخط برش را در مقیاس اضطراب وجودی گود کسب کرده بودند، انتخاب شده و به 2 گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمایش، 5 جلسه90 دقیقه ای آموزش معنویت با رویکرد اسلامی برگزار گردید. پس از اجرای جلسات آموزشی، آزمون اضطراب وجودی گود بر هر 2 گروه اجرا شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ اضطراب وجودی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ یعنی آموزش معنویت اسلامی در کاهش اضطراب وجودی تأثیر کارآمدی داشته است. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/332 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/6_20.pdf ER -