@article { author = {Asefi , Raheb and Alipor, Ahmad and , Majid}, title = {مقایسه‌ی اثر بخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان افسرده}, journal = {روان‌شناسی و دین 34، تابستان 1395}, volume = {9}, number = {2}, pages = {27-42}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {The main aim of this study is to compare between the effectiveness of spirituality therapy and effectiveness of schema-therapy on treating the depression from which some Payamnoor University students in Semirom suffer. Those who had been previously diagnosed with depression by a clinical psychologist and were called to participate in the tests of this study were selected by using a "convenient sampling method". The test of "Beck’s Depression» (BDI-II) was used to diagnose depression, and the test of religious, traditional history (RSHI) was used to measure spirituality. The subjects who had appropriate criteria for treatment were randomly chosen from the experimental group and control group. Two treatment groups participated in eight sessions, while the control group did not received no treatment. In the end, "Beck’s Depression Test" (BDI-II) was used again for measuring the treatment interventions of all three groups. The obtained data were analyzed by using covariance analysis. The results show that spirituality-therapy and schema-therapy are significantly effective in treating students' depression. Moreover, a comparison between the two methods shows that there is a significant difference between them; spirituality- therapy seems to be more effective than Schema-therapy in treating depression. }, keywords = {depression, spirituality-therapy, schema –therapy, }, title_fa = {مقایسه‌ی اثر بخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان افسرده}, abstract_fa ={هدف اصلی این پژوهش مقایسه‌ی اثربخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان دانشگاه «پیام نور» سمیرم است. آزمودنی های این پژوهش از طریق فراخوان و از میان کسانی که از طرف روان شناس بالینی قبلاً تشخیص افسردگی گرفته بودند، به روش «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند. ابزار تشخیصی افسردگی آزمون «افسردگی بک» (BDI-II) است و برای سنجش معنویت، از شرح حال دینی و روایی (RSHI) استفاده شده است. آزمودنی هایی که دارای ملاک های مناسب برای گروه های درمان بودند به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دو گروه درمانی در هشت جلسه‌ی شرکت کردند و گروه کنترل (فهرست انتظار) در هیچ گونه گروه درمانی شرکت نکرد. در پایان، مداخلات درمانی هر سه گروه بار دیگر با آزمون ا«فسردگی بک» (BDI-II) ارزیابی شد. داده‏های به‏دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‏های پژوهش نشان داد ، معنویت درمانی و طرحواره درمانی به‏طور معناداری در بهبود افسردگی دانشجویان مؤثر بوده است. در مقایسه‌ی دو روش درمانی نیز تفاوت معنا داری به چشم می خورد و معنویت درمانی اثربخشی بیشتری نسبت به طرحواره درمانی در بهبود افسردگی نشان می دهد.}, keywords_fa = {افسردگی ,معنویت درمانی ,طرحواره درمانی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/350}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2_21.pdf} }