TY - JOUR ID - 350 TI - مقایسه‌ی اثر بخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان افسرده JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Raheb, Asefi AD - کارشناس ارشد - روان‌شناسی AU - Ahmad, Alipor AD - AU - Majid, AD - دانشیار - گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور- Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 9 IS - 2 SP - 27EP - 42افسردگی ,معنویت درمانی ,طرحواره درمانی ,DO - AB - هدف اصلی این پژوهش مقایسه‌ی اثربخشی معنویت درمانی و طرحواره درمانی بر افسردگی دانشجویان دانشگاه «پیام نور» سمیرم است. آزمودنی های این پژوهش از طریق فراخوان و از میان کسانی که از طرف روان شناس بالینی قبلاً تشخیص افسردگی گرفته بودند، به روش «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند. ابزار تشخیصی افسردگی آزمون «افسردگی بک» (BDI-II) است و برای سنجش معنویت، از شرح حال دینی و روایی (RSHI) استفاده شده است. آزمودنی هایی که دارای ملاک های مناسب برای گروه های درمان بودند به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دو گروه درمانی در هشت جلسه‌ی شرکت کردند و گروه کنترل (فهرست انتظار) در هیچ گونه گروه درمانی شرکت نکرد. در پایان، مداخلات درمانی هر سه گروه بار دیگر با آزمون ا«فسردگی بک» (BDI-II) ارزیابی شد. داده‏های به‏دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‏های پژوهش نشان داد ، معنویت درمانی و طرحواره درمانی به‏طور معناداری در بهبود افسردگی دانشجویان مؤثر بوده است. در مقایسه‌ی دو روش درمانی نیز تفاوت معنا داری به چشم می خورد و معنویت درمانی اثربخشی بیشتری نسبت به طرحواره درمانی در بهبود افسردگی نشان می دهد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/350 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2_21.pdf ER -