@article { author = {Maghsudi Madih, Samira and HosseinThabit, Farideh}, title = {اثربخشی آموزش صبر بر سه فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی»}, journal = {روان‌شناسی و دین 35، پاییز 1395}, volume = {9}, number = {3}, pages = {69-88}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {The purpose of the current study is to ascertain the effectiveness of patience training on the three virtues of courage, justice and moderation among female-headed households. The statistical population includes all the female-headed households supported by welfare department Jiroft town in the year 1392. The sample includes 20 female-headed households covered by the welfare department who attained the lowest scores by the scale of patience, and have been randomly replaced in the two experimental and control groups. The experimental group passed an eight-session course on patience. In order to evaluate the personality capabilities, the scale of practical values in action in action have been used. Median and standard deviation have been used in this paper to describe the data. For testing hypothesis covariance analysis have been conducted. In addition, for analyzing the efficiency of the follow-up period, the (dependent t) test has been conducted. The results affirm the effectiveness of patience on the power of personality capabilities (three virtues: courage, moderation and justice) and this effect became obvious in a two-month follow up period. }, keywords = {patience training, personality capabilities, female-headed households, }, title_fa = {اثربخشی آموزش صبر بر سه فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی»}, abstract_fa ={هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش صبر بر فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی» در زنان سرپرست خانوار است. جامعه‌ی آماری تمام زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان جیرفت در سال1392 است. نمونه شامل 20 تن از زنان سرپرست خانوار بهزیستی است که در مقیاس صبر، کمترین نمره را کسب کردند و به طور تصادفی، در دو گروه «آزمایش» و «کنترل» جایگزین شدند. گروه «آزمایش» طی هشت جلسه، تحت آموزش صبر قرار گرفتند. برای ارزیابی توانمندی های شخصیت، از مقیاس «ارزش‏های فعال در عمل» استفاده شد. در این پژوهش، برای توصیف داده‏ها، از میانگین و انحراف استاندارد و برای آزمون فرضیه‏ها از تحلیل «کوواریانس» استفاده گردید. همچنین برای بررسی پایداری اثربخشی دوره‌ی پیگیری از آزمون «t وابسته» استفاده شد. یافته‏ها اثربخشی آموزش صبر بر توانمندی های شخصیت (فضایل شجاعت، میانه روی و عدالت) را تأیید می‏کند و این تأثیر در پیگیری دو ماهه مشهود بود.}, keywords_fa = {آموزش صبر ,توانمندی های شخصیت ,زنان سرپرست خانوار ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/363}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/4_23.pdf} }