TY - JOUR ID - 375 TI - کارآمدی آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی بر ارتقای سرمایه‌ی روان شناختی و مؤلفه های آن (خودکارآمدی، امیدواری، تاب آ وری، و خوش بینی) در دانشجویان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Mohammad, Khaledian AD - مربی - روان شناسی بالینی دانشگاه پیام نور AU - Zhra, Karami Baghtifoni AD - دانشیار Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 9 IS - 4 SP - 71EP - 86معنويت‌درماني، سرماية روان‌شناختي، تاب‌آوري، خودکارآمدي، خوش‌بيني، اميدواري. ,DO - AB - این پژوهش، با هدف بررسی کارآمدی آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی بر ارتقای سرمایه‌ی روان شناختی و مؤلفه های آن (خودکارآمدی، امیدواری، تاب آوری و خوش بینی) در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع «نیمه آزمایشی» با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه‌ی پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه پیام  نور واحد دیواندره در سال تحصیلی 93-94 هستند. در این پژوهش، 30 دانشجو با «نمونه گیری تصادفی در دسترس» به  عنوان حجم نمونه‌ی تحقیق انتخاب شدند. نمونه‌ی آماری گروه «آزمایش» 15 تن از دانشجویانی بودند که در جلسات معنویت درمانی به صورت داوطلب شرکت کردند. نمونه‌ی آماری گروه «کنترل» 15 تن از دانشجویانی بودند که در جلسات آموزشی معنویت شرکت نکردند و از بین دانشجویان دانشگاه به صورت «تصادفی در دسترس» انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از مقیاس «سرمایه‌ی روان شناختی» (PCQ) استفاده شد و برای تحلیل آماری داده ها، از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها نشان داد معنویت درمانی با تأکید بر آموزه های دین مبین اسلام به  گونه ای معنا داری در ارتقای میزان سرمایه‌ی روان شناختی و مؤلفه های آن در دانشجویان مؤثر است. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/375 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/5_25.pdf ER -