@article { author = {Shahsavari, Zhra and Mirderikvandi, Rahim}, title = {بررسی تأثیر آموزش مهارت ارتباطی با رویکرد دینی بر عزت نفس و سلامت روان}, journal = {روان‌شناسی و دین 36، زمستان 1395}, volume = {9}, number = {4}, pages = {87-101}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {Mental health and self- esteem are psychological issues that have long been considered by psychologists, physicians and religious scholars and have also been influenced by a set of social and cognitive factors. The purpose of this study is to investigate the effect of training communication skills adopting a religious approach on self- esteem and mental health of female students. The research method is experimental using pre-test, post-test design with a control group. The instruments included the Cooper Smith`s self-esteem questionnaire (1986) and Goldberg General Health questionnaire (1988). The population of the research included all high school female students in Parand in the academic year 2013-2014. From among them, 60 students were randomly selected by multi stage- cluster sampling method and were then divided into two experimental and control groups. Intervention (communicative skills improving through a religious approach) was carried out on the experimental group for seventeen sessions, each lasting for seventy minutes and once per week. SPSS 14 and Ancova tests were used to analyze the collected data. The results of Ancova showed that there was a significant difference in the means of the experimental and control groups in terms of self-esteem (F=49.32, P}, keywords = {communication skills, religious approach, self- esteem, mental health, }, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش مهارت ارتباطی با رویکرد دینی بر عزت نفس و سلامت روان}, abstract_fa ={اين پژوهش، با هدف بررسي تأثير آموزش مهارت‌هاي ارتباطي با رويکرد ديني بر عزت‌ نفس و سلامت روان دانش‌آموزان دختر انجام گرفته است. روش پژوهش «آزمايشي» از نوع «پيش‌آزمون – پس‌آزمون» با گروه کنترل است. ابزارهاي پژوهش، شامل پرسش‌نامة «عزت ‌نفس» کوپر اسميت و پرسش‌نامة «سلامت عمومي» كلبرگ بود. جامعة آماري تمام دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطة شهر پرند در سال تحصيلي 1392 – 1393 بود که از بين آنها به صورت تصادفي و با روش نمونه‌گيري خوشه‌اي چند مرحله‌اي، 60 نفر انتخاب و در دو گروه آزمايشي و کنترل جايگزين شدند. مداخلة آزمايشي بر روي گروه آزمايش به مدت 17 جلسة 70 دقيقه‌اي و يک بار در هفته اجرا شد. براي تحليل داده‌ها، از آزمون‌هاي آماري تحليل کواريانس استفاده گرديد. نتايج حاصل از تحليل کواريانس نشان داد که تفاوت معنا‌داري بين ميانگين عزت‌ نفس (001/0 P≤ و 32/49 F=) و سلامت رواني (82/83 F= و001/0 P≤) گروه آزمايش و کنترل وجود دارد. آموزش مهارت‌هاي ارتباطي با رويکرد ديني موجب بهبود عزت ‌نفس و سلامت رواني دانش‌آموزان مي‌شود. }, keywords_fa = {عزت نفس ,سلامت روانی ,مهارت های ارتباطی ,رویکرد دینی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/376}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/6_24.pdf} }