TY - JOUR ID - 376 TI - بررسی تأثیر آموزش مهارت ارتباطی با رویکرد دینی بر عزت نفس و سلامت روان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Zhra, Shahsavari AD - کارشناس ارشد AU - Rahim, Mirderikvandi AD - استادیار - گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 9 IS - 4 SP - 87EP - 101عزت نفس ,سلامت روانی ,مهارت های ارتباطی ,رویکرد دینی ,DO - AB - اين پژوهش، با هدف بررسي تأثير آموزش مهارت‌هاي ارتباطي با رويکرد ديني بر عزت‌ نفس و سلامت روان دانش‌آموزان دختر انجام گرفته است. روش پژوهش «آزمايشي» از نوع «پيش‌آزمون – پس‌آزمون» با گروه کنترل است. ابزارهاي پژوهش، شامل پرسش‌نامة «عزت ‌نفس» کوپر اسميت و پرسش‌نامة «سلامت عمومي» كلبرگ بود. جامعة آماري تمام دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطة شهر پرند در سال تحصيلي 1392 – 1393 بود که از بين آنها به صورت تصادفي و با روش نمونه‌گيري خوشه‌اي چند مرحله‌اي، 60 نفر انتخاب و در دو گروه آزمايشي و کنترل جايگزين شدند. مداخلة آزمايشي بر روي گروه آزمايش به مدت 17 جلسة 70 دقيقه‌اي و يک بار در هفته اجرا شد. براي تحليل داده‌ها، از آزمون‌هاي آماري تحليل کواريانس استفاده گرديد. نتايج حاصل از تحليل کواريانس نشان داد که تفاوت معنا‌داري بين ميانگين عزت‌ نفس (001/0 P≤ و 32/49 F=) و سلامت رواني (82/83 F= و001/0 P≤) گروه آزمايش و کنترل وجود دارد. آموزش مهارت‌هاي ارتباطي با رويکرد ديني موجب بهبود عزت ‌نفس و سلامت رواني دانش‌آموزان مي‌شود. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/376 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/6_24.pdf ER -