@article { author = {HabibVand, Ali morad}, title = {رابطه‌جهت‌گیری مذهبی با اختلالات روانی و پیشرفت تحصیلی}, journal = {روان‌شناسی و دین 3، پاییز 1387}, volume = {1}, number = {3}, pages = {79-107}, year = {2008}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {This research was conducted under the title of: “study of the relationship of religious orientation and psychological disorders and educational achievement in students of Free Islamic and Payam-e Nur Universities of Marand”. The population of the research consisted of 7500 students in these universities; of these, 350 were selected by cluster sampling. The research method was descriptive and of correlation type. To gather data, the questionnaires of “religious attitude and belief” and “SCL-90-R questionnaire of psychological disorders” were used. To measure their educational achievement, the averages of Student's last scores were used. After data-gathering, descriptive statistics (mode mean, median, table and diagram) were used to describe data, and inferential statistics (correlation, T-test) were used for analyzing data. Analysis of results supported the 12 hypotheses of the research. The relation between religious orientation and psychological disorder was negative at level of P}, keywords = {student, educational achievement, religious orientation, psychological disorders., }, title_fa = {رابطه‌جهت‌گیری مذهبی با اختلالات روانی و پیشرفت تحصیلی}, abstract_fa ={این پژوهش درمیان 350 نفر از دانشجویان دانشگاه های آزاد و پیام نور شهرستان مرند»، و به روش پژوهشی، توصیفی و از نوع همبستگی انجام شده است. برای گردآوری داده ها از دو پرسش نامه «نگرش و اعتقادات مذهبی» و پرسش نامه سنجش اختلالات روانی «SCL-90-R» استفاده شد و برای سنجش پیشرفت تحصیلی، آخرین معدل آنها اخذ گردید. در گردآوری داده ها، از آمار توصیفی (میانگین، میانه، نما، جدول و نمودار) وآمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها همبستگی، و آزمون T استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی است، رابطه‌ی بین متغیر جهت گیری مذهبی با اختلالات روانی در سطح P<0.01 منفی است. این رابطه در کلیه‌ی خرده آزمون های 9 گانه‌ی آزمون اختلالات روانی نیز منفی است. رابطه‌ی بین متغیر پیشرفت تحصیلی با جهت گیری مذهبی در سطح P<0.01 مثبت می باشد. رابطه اختلالات روانی و پیشرفت تحصیلی نیز در سطح P<0.01 منفی می باشد.}, keywords_fa = {پیشرفت تحصیلی ,دانشجو ,جهت‌گیری مذهبی ,اختلالات روانی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/38}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/35.pdf} }