TY - JOUR ID - 38 TI - رابطه‌جهت‌گیری مذهبی با اختلالات روانی و پیشرفت تحصیلی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Ali morad, HabibVand AD - کارشناس ارشد - روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد علوم و تحقیقات Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 1 IS - 3 SP - 79EP - 107پیشرفت تحصیلی ,دانشجو ,جهت‌گیری مذهبی ,اختلالات روانی ,DO - AB - این پژوهش درمیان 350 نفر از دانشجویان دانشگاه های آزاد و پیام نور شهرستان مرند»، و به روش پژوهشی، توصیفی و از نوع همبستگی انجام شده است. برای گردآوری داده ها از دو پرسش نامه «نگرش و اعتقادات مذهبی» و پرسش نامه سنجش اختلالات روانی «SCL-90-R» استفاده شد و برای سنجش پیشرفت تحصیلی، آخرین معدل آنها اخذ گردید. در گردآوری داده ها، از آمار توصیفی (میانگین، میانه، نما، جدول و نمودار) وآمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها همبستگی، و آزمون T استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی است، رابطه‌ی بین متغیر جهت گیری مذهبی با اختلالات روانی در سطح P<0.01 منفی است. این رابطه در کلیه‌ی خرده آزمون های 9 گانه‌ی آزمون اختلالات روانی نیز منفی است. رابطه‌ی بین متغیر پیشرفت تحصیلی با جهت گیری مذهبی در سطح P<0.01 مثبت می باشد. رابطه اختلالات روانی و پیشرفت تحصیلی نیز در سطح P<0.01 منفی می باشد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/38 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/35.pdf ER -