TY - JOUR ID - 399 TI - بررسی مقایسه‌ای رابطه‌ی بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه براساس زمینه‌ی تحصیلی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Tahereh, Sohrabian AD - دانشجوی دکتری - مشاوره دانشگاه الزهرا AU - Fazlollah, MirdrikVand AD - استادیار Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 10 IS - 2 SP - 97EP - 108افسردگی ,اضطراب ,هوش معنوی ,دانش‌آموزان ,DO - AB - این پژوهش با هدف بررسی رابطه‌ی بین عوامل هوش معنوی با اضطراب و افسردگی در دانش آموزان رشته‌ی «معارف و علوم اسلامی» و سایر رشته های تحصیلی انجام شده است. گروه نمونه شامل 38 دانش آموز رشته‌ی علوم و معارف اسلامی (کل جامعه) و 196 دانش آموز از رشته های گوناگون تحصیلی در پایه‌ی چهارم دبیرستان های شهرستان خرم آباد (ناحیه‌ی 2 آموزش و پرورش) بود که به روش «نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای» انتخاب شدند. در این پژوهش، از 3 پرسش نامه‌ی «هوش معنوی ناصری»، پرسش نامه «اضطراب بک» و پرسش نامه «افسردگی گلدبرگ» استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که اضطراب در هر دو گروه به طور معنا داری از طریق عامل شکیبایی (در هوش معنوی) قابل پیش بینی بود. همچنین افسردگی از طریق عامل شکیبایی و بخشش در گروه معارف و علوم اسلامی و از طریق عوامل شکیبایی و تجارب معنوی در سایر دانش آموزان قابل پیش بینی بود. اما عامل شکیبایی پیش بینی کننده‌ی بهتری بود. همچنین در گروه «معارف و علوم اسلامی» این عوامل پیش بینی کننده های قوی تری بودند. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/399 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/6_26.pdf ER -