@article { author = {Nasr esfahani, Mohammad saeid and Yousefi , Mohammad Mahdi and Salehi, Mobin and , Amin}, title = {رابطه‌ی سبک زندگی اسلامی با خود مهارگری و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان و طلاب}, journal = {روان‌شناسی و دین 39، پاییز 1396}, volume = {10}, number = {3}, pages = {113-120}, year = {2017}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {The purpose of the current paper is to clarify the relationship between Islamic lifestyle and self-control and personal traits. This descriptive research is a correlation. Self-control questionnaire, NEO five-factor personality questionnaire and Islamic lifestyle questionnaire are used in this paper. 383 students from Shahab Danesh Educational institution and seminary students of Qom city were the population. The research data were analyzed by Pierson correlation coefficient and Variance analysis. The findings show that there is a significant difference between Islamic lifestyle and self-control and personal traits- except extroversion subtest-. Also there is a significant difference between seminary students and university students. Accordingly, as the marks in Islamic lifestyle increases the self-control and personality traits` marks (except extroversion) increases. }, keywords = {Islamic lifestyle, self-control, personality characteristics, }, title_fa = {رابطه‌ی سبک زندگی اسلامی با خود مهارگری و ویژگی های شخصیتی در بین دانشجویان و طلاب}, abstract_fa ={هدف این پژوهش، تعیین میزان رابطه سبک زندگی اسلامی با خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و در آن از پرسش نامه های خودمهارگری، شخصیت پنج عاملی گلدبرگ و سبک زندگی اسلامی استفاده شد. گروه نمونه تحقیق، شامل 383 شرکت کننده از جامعه آماری دانشجویان مؤسسه آموزش عالی شهاب دانش و طلاب تعدادی از مدارس حوزه علمیه قم انتخاب شدند. داده های تحقیق، توسط روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی، با خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی - بجز خرده آزمون برون گرایی - رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین طلاب و دانشجویان در سبک زندگی اسلامی دارای تفاوت معنادار هستند. به این ترتیب، با افزایش نمره در سبک زندگی اسلامی، نمرات خودمهارگری و ویژگی های شخصیتی (بجز برون گرایی) نیز افزایش خواهد یافت.}, keywords_fa = {سبک زندگی اسلامی ,خودمهارگری ,ویژگی های شخصیتی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/412}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/8_8.pdf} }