@article { author = {Zamanian Ghojdi , Ezzat and Barqi Irani , Ziba and Ali Akbari dehkordi, Mahnaz}, title = {مدل‌یابی خودشکوفایی بر پایه‌ی هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش}, journal = {روان‌شناسی و دین 42، تابستان 1397}, volume = {11}, number = {2}, pages = {39-57}, year = {2018}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {This paper seeks to study the self-actualization modeling based on spiritual intelligence, moral intelligence and psychological well-being. The statistical population of the survey consisted of gifted students in Semnan province. First, to determine a sample size, four hundred students of the gifted schools of Shahrood and Damghan were selected by simple stratified random sampling. This survey uses the spiritual intelligence, moral intelligence, psychological well-being and self-actualization (ASAI) scales to collect information. Using structural equations, it analyzes the research data. The findings show that spiritual intelligence has a direct positive and significant effect on self-actualization and psychological well-being of the gifted students. That is, the increase of spiritual intelligence has a positive effect on the psychological well-being, and positive psychological well-being increases self-actualization of an individual. Moral intelligence also has a positive effect on self-actualization indirectly and through influence on psychological well-being, but it does not have a direct effect on self-actualization. As a result, to educate self-actualized students, it is very significant to provide some training to increase the level of spiritual intelligence, moral intelligence and psychological well-being in schools and textbooks. }, keywords = {self-actualization, Spiritual Intelligence, moral intelligence, psychological well-being, }, title_fa = {مدل‌یابی خودشکوفایی بر پایه‌ی هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان تیزهوش}, abstract_fa ={این پژوهش، با هدف مدل یابی خودشکوفایی بر پایه‌ی هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان شناختی انجام شده است. جامعه‌ی آماری پژوهش را دانش آموزان تیزهوش استان سمنان تشکیل می دادند. جهت تعیین حجم نمونه، ابتدا توسط نمونه گیری تصادفی ساده، دو شهر شاهرود و دامغان برگزیده شدند که از مدارس تیزهوشان این شهرستان ها چهارصد دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردبدند. برای جمع آوری اطلاعات، از مقیاس های هوش معنوی، هوش اخلاقی، بهزیستی روان شناختی و خودشکوفایی ASAI استفاده شد. داده های پژوهش به روش معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که هوش معنوی بر خودشکوفایی اثر مستقیم مثبت و معنادار دارد و همچنین بهزیستی روان شناختی نقش واسطه گری برای هوش معنوی و خودشکوفایی تیزهوشان را دارد؛ بدین معنا که افزیش هوش معنوی، بر بهزیستی روان شناختی فرد اثر مثبت می گذارد و بهزیستی روان شناختی مثبت باعث افزایش خودشکوفایی فرد می شود. هوش اخلاقی نیز به صورت غیرمستقیم و از طریق تأثیر بر بهزیستی روان شناختی، بر خودشکوفایی اثر مثبت معنادار دارد؛ اما اثر مستقیمی بر خودشکوفایی ندارد. در نتیجه، گنجاندن آموزش هایی برای بالابردن سطح هوش معنوی، هوش اخلاقی و بهزیستی روان شناختی در مدارس و کتب درسی برای پرورش دانش آموزانی خودشکوفا، از اهمیت بسزایی برخوردار است.}, keywords_fa = {هوش معنوی ,بهزیستی روان‌شناختی ,خودشکوفایی ,هوش اخلاقی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/439}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/3_30.pdf} }