TY - JOUR ID - 440 TI - اثربخشی آموزش مؤلفه‌های معنوی بر احساس تنهایی و حرمت نفسِ دانش‌آموزان پرورشگاهی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Hasan, Aziminejad AD - کارشناس ارشد - دانشگاه آزاد اسلامی جامع رودهن AU - Masuod, Karimifar AD - کارشناس ارشد - روانشناسی- دانشگاه علامه طباطبایی AU - Ehsan, Dinrour AD - AU - Badrosadat, Daneshmand AD - استادیار Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 11 IS - 2 SP - 59EP - 76احساس تنهایی ,مؤلفه‌های معنوی ,حرمت نفس ,نوجوانان پرورشگاهی ,DO - AB - «معنویت» به عنوان یک عامل مؤثر، نقش مهمی بر سلامت جسم و روان افراد و به ویژه نوجوانان ایفا می کند. توجه به این متغیر، زمانی که فرد بدون والد و سرپرستی باشد، بیش از گذشته ضرورت می یابد. این پژوهش، با هدف اثربخشی آموزش مؤلفه های معنوی، بر احساس تنهایی و حرمت نفس، در نوجوانان پرورشگاهی انجام شد. نمونه پژوهش، 40 نوجوان ساکن در پرورشگاه های شهر کرمان بودند که به صورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. به دو گروه آزمایشی، مؤلفه های معنوی در 10 جلسه 90 دقیقه ای ارائه شد و دو گروه کنترل، برنامه ای دریافت نکردند. با توجه به روش آماری، فقط از یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل پیش از اجرای برنامه درمانی پیش آزمون گرفته شد، اما پس از اجرای برنامه‌ی درمانی، هر 4 گروه به پرسش نامه های احساس تنهایی و حرمت نفس پاسخ دادند. نتایج نشان داد که آموزش مؤلفه های معنوی تأثیر معناداری بر احساس تنهایی نوجوانان داشته است (05/0P<)، اما بر مؤلفه حرمت نفس اثربخش نبوده است. مؤلفه های معنوی، با اصلاح و بازسازی و سپس، نوسازی درونی و برونی افراد، زمینه رشد، شکوفایی و رستگاری او فراهم می کند. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/440 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/5_31.pdf ER -