TY - JOUR ID - 442 TI - تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوه‌های فرزندپروری و عاطفه‌ی مثبت و منفی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Abolhasan, Haghani khaveh AD - استادیار - مطالعات اسلامی AU - Boshra, Musavi AD - AU - Mohammad, Zarei Topkhaneh AD - دانشجوی دکتری - روان‌شناسی خانواده - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Seyyed Mohammad Reza, Hasani AD - دانشجوی کارشناسی ارشد - سطح1،حوزه علمیه امام مهدی موعود(عج) Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 11 IS - 2 SP - 101EP - 113شیوه‌های فرزندپروری ,خودبخشودگی ,عاطفه مثبت و منفی ,DO - AB - این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش خودبخشودگی بر شیوه های فرزندپروری و عاطفه‌ی مثبت و منفی، دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر قم، در سال تحصیلی 1393-1394 می پردازد. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش تست پس تست با گروه کنترل است. جامعه‌ی آماری را کلیه‌ی مادران دانش آموزان دبیرستانی شهر قم تشکیل می دهند. نمونه پژوهش، 76 نفر از مادران دانش آموزان دو مدرسه‌ی دولتی قم می باشد که در کارگاه های آموزشی شرکت کردند و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان به عنوان پیش آزمون، دو پرسش نامه‌ی شیوه های فرزندپروری بامریند و عاطفه‌ی مثبت و منفی واتسون و کلارک را تکمیل نمودند. سپس، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و گروه آزمایش طی هشت جلسه مورد تدبیر خودبخشودگی قرار گرفته و سپس هر دو گروه به عنوان پس آزمون دو پرسش نامه‌ی فرزندپروری و عاطفه‌ی مثبت و منفی را تکمیل کردند. در پژوهش از روش آماری توصیفی و تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که آموزش خودبخشودگی بر شیوه‌ی فرزندپروری مستبدانه و مقتدرانه تأثیر مثبت دارد، اما بر شیوه‌ی سهل انگارانه، تأثیری نشان نداد. همچنین، نتایج حاکی از این است که آموزش خودبخشودگی بر عاطفه‌ی مثبت و منفی تأثیر مثبت دارد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/442 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/6_30.pdf ER -