@article { author = {Mehrabi zade , Mahnaz and Shahrooz , Mehrzad and Hemmat Banari , Ali and Torabizadeh, Mahdi}, title = {اثربخشی آموزش مثبت‌نگری با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی‌ و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز}, journal = {روان‌شناسی و دین 44، زمستان 1397}, volume = {11}, number = {4}, pages = {27-52}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {The effectiveness of optimism training, with an emphasis on the Quran, on the social happiness and anxiety of the high school female students has studied in this research. The semi-experimental research design, of the pretest-posttest type and track down with the group, was the research control. Using random clustering method, twenty six students selected and assigned randomly into two groups of test (13 people) and a control group (13 people) Interfering was done for the test group for ten sessions. The positive psychotherapy questionnaire, to measure happiness (Rashid), and social anxiety questionnaire (Watson & Freund) was performed in pre-test and post-test sessions in two groups. Findings show that, optimism, with an emphasis on the Quran, increased the happiness and decreased the social anxiety of female students in the experimental group in compare with the control group (p }, keywords = {optimism training with an emphasis on the Quran, happiness, social anxiety, }, title_fa = {اثربخشی آموزش مثبت‌نگری با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی‌ و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز}, abstract_fa ={در این پژوهش، اثربخشی آموزش مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی و اضطراب اجتماعی، دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، طرح تحقیق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. 26 دانش آموز، با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمون (13 نفر) و گروه گواه (13 نفر) قرار گرفته اند. مداخله به مدت ده جلسه، برای گروه آزمون انجام شد. پرسش نامه‌ی روان درمانی مثبت گرا، برای سنجش شادکامی (رشید) و پرسش نامه اضطراب اجتماعی (واتسون و فرند)، در جلسات پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه اجرا شد. نتایج نشان داد که کاربرد مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن موجب افزایش شادکامی و کاهش اضطراب اجتماعی، دانش آموزان دختر گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0p<)، که با توجه به نتیجه آزمون پیگیری، از ثبات لازم برخوردار بود. بنابراین، می توان از آموزش مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن، برای افزایش شادکامی و کاهش اضطراب اجتماعی افراد استفاده کرد.}, keywords_fa = {شادکامی ,مثبت‌نگری با تأکید بر آیات قرآن ,اضطراب اجتماعی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/457}, eprint = {} }