@article { author = {Mehrabi zade , Mahnaz and , Mehrzad and , Ali and , Mahdi}, title = {اثربخشی آموزش مثبت‌نگری با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی‌ و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز}, journal = {روان‌شناسی و دین 44، زمستان 1397}, volume = {11}, number = {4}, pages = {27-52}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی آموزش مثبت‌نگری با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی‌ و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز}, abstract_fa ={در این پژوهش، اثربخشی آموزش مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی و اضطراب اجتماعی، دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، طرح تحقیق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. 26 دانش آموز، با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمون (13 نفر) و گروه گواه (13 نفر) قرار گرفته اند. مداخله به مدت ده جلسه، برای گروه آزمون انجام شد. پرسش نامه‌ی روان درمانی مثبت گرا، برای سنجش شادکامی (رشید) و پرسش نامه اضطراب اجتماعی (واتسون و فرند)، در جلسات پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه اجرا شد. نتایج نشان داد که کاربرد مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن موجب افزایش شادکامی و کاهش اضطراب اجتماعی، دانش آموزان دختر گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0p<)، که با توجه به نتیجه آزمون پیگیری، از ثبات لازم برخوردار بود. بنابراین، می توان از آموزش مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن، برای افزایش شادکامی و کاهش اضطراب اجتماعی افراد استفاده کرد.}, keywords_fa = {شادکامی ,مثبت‌نگری با تأکید بر آیات قرآن ,اضطراب اجتماعی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/457}, eprint = {} }