TY - JOUR ID - 457 TI - اثربخشی آموزش مثبت‌نگری با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی‌ و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Mahnaz, Mehrabi zade AD - استاد - گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز AU - Mehrzad, AD - کارشناس ارشد - مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات AU - Ali, AD - استادیار - علوم تربیتی جامعةالمصطفی AU - Mahdi, AD - Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 4 SP - 27EP - 52شادکامی ,مثبت‌نگری با تأکید بر آیات قرآن ,اضطراب اجتماعی ,DO - AB - در این پژوهش، اثربخشی آموزش مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن بر شادکامی و اضطراب اجتماعی، دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، طرح تحقیق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. 26 دانش آموز، با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمون (13 نفر) و گروه گواه (13 نفر) قرار گرفته اند. مداخله به مدت ده جلسه، برای گروه آزمون انجام شد. پرسش نامه‌ی روان درمانی مثبت گرا، برای سنجش شادکامی (رشید) و پرسش نامه اضطراب اجتماعی (واتسون و فرند)، در جلسات پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه اجرا شد. نتایج نشان داد که کاربرد مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن موجب افزایش شادکامی و کاهش اضطراب اجتماعی، دانش آموزان دختر گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0p<)، که با توجه به نتیجه آزمون پیگیری، از ثبات لازم برخوردار بود. بنابراین، می توان از آموزش مثبت نگری، با تأکید بر آیات قرآن، برای افزایش شادکامی و کاهش اضطراب اجتماعی افراد استفاده کرد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/457 L1 - ER -