@article { author = {, Mojtaba and Ahmadi mohammad abadi, Mohammad reza and Narooie, Rahim}, title = {ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه همدلی بر اساس منابع اسلامی}, journal = {روان‌شناسی و دین 45، بهار 1398}, volume = {12}, number = {1}, pages = {5-22}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه همدلی بر اساس منابع اسلامی}, abstract_fa ={این پژوهش با هدف ساخت آزمون اولیه همدلی، بر اساس منابع اسلامی انجام گرفت. برای مطالعه‌ی منابع، از روش تحلیل محتوا و برای ارزیابی روایی و اعتبار آزمون، از روش پیمایشی با انتخاب تصادفی طبقه ای، نمونه 100 نفری از میان دانش پژوهان مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و طلاب حوزه‌ی علمیه خواهران قم در سال تحصیلی 1395-1394 بهره گرفته شد. ساختار متغیرهای به دست آمده از منابع اسلامی، برای همدلی عبارتند از: مؤلفه رفتاری، مؤلفه عاطفی و شناختی. روایی این ساختار، از نظر کارشناسان خبره‌ی دین و روان شناسی طبق ساختار لیکرت چهار گزینه ای با میانگین کل 8/3 و واریانس 047/0 محاسبه شد. روایی گویه ها نیز با میانگین 6/3 و واریانس 022/0 به دست آمد. اعتبار آزمون، به واسطه‌ی بررسی همسانی درونی پرسش نامه با ضریب آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. دونیمه سازی نیز اعتباری در حد 80/0 و 81/0 برای دو نیمه را نشان داد. بنابراین، این آزمون از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است.}, keywords_fa = {منابع اسلامی ,روان‌سنجی ,همدلی ,پرسش‌نامه اولیه ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/475}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/1_32.pdf} }