TY - JOUR ID - 475 TI - ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه همدلی بر اساس منابع اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Mojtaba, AD - کارشناس ارشد AU - Mohammad reza, Ahmadi mohammad abadi AD - دانشیار - گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Rahim, Narooie AD - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 1 SP - 5EP - 22منابع اسلامی ,روان‌سنجی ,همدلی ,پرسش‌نامه اولیه ,DO - AB - این پژوهش با هدف ساخت آزمون اولیه همدلی، بر اساس منابع اسلامی انجام گرفت. برای مطالعه‌ی منابع، از روش تحلیل محتوا و برای ارزیابی روایی و اعتبار آزمون، از روش پیمایشی با انتخاب تصادفی طبقه ای، نمونه 100 نفری از میان دانش پژوهان مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و طلاب حوزه‌ی علمیه خواهران قم در سال تحصیلی 1395-1394 بهره گرفته شد. ساختار متغیرهای به دست آمده از منابع اسلامی، برای همدلی عبارتند از: مؤلفه رفتاری، مؤلفه عاطفی و شناختی. روایی این ساختار، از نظر کارشناسان خبره‌ی دین و روان شناسی طبق ساختار لیکرت چهار گزینه ای با میانگین کل 8/3 و واریانس 047/0 محاسبه شد. روایی گویه ها نیز با میانگین 6/3 و واریانس 022/0 به دست آمد. اعتبار آزمون، به واسطه‌ی بررسی همسانی درونی پرسش نامه با ضریب آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد. دونیمه سازی نیز اعتباری در حد 80/0 و 81/0 برای دو نیمه را نشان داد. بنابراین، این آزمون از اعتبار و روایی مناسب برخوردار است. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/475 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/1_32.pdf ER -