@article { author = {, Farahnaz and , Ali}, title = {رابطه‌ی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس}, journal = {روان‌شناسی و دین 45، بهار 1398}, volume = {12}, number = {1}, pages = {99-109}, year = {2019}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطه‌ی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی با استرس}, abstract_fa ={این پژوهش با هدف بررسی رابطه‌ی دینداری، مقبولیت اجتماعی و خودکارآمدی، با استرس دانش آموزان دبیرستانی انجام شد. این مطالعه، توصیفی ـ تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش، دانش آموزان دبیرستانی شهر ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 بودند. از میان آنان 360 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. آنان پرسش نامه های دینداری، مقبولیت اجتماعی، خودکارآمدی و استرس را تکمیل کردند. داده ها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها نشان می دهد که دینداری (36/0-r=)، مقبولیت اجتماعی (29/0-r=) و خودکارآمدی (41/0-r=) با استرس رابطه‌ی منفی و معنادار داشتند (01/0p≤). در یک مدل پیش بین خودکارآمدی، دینداری و مقبولیت اجتماعی توانستند 9/40 درصد از تغییرات استرس را پیش بینی کنند. سهم خودکارآمدی بیش از سایر متغیرها بود. با توجه به یافته ها خودکارآمدی، دینداری و مقبولیت اجتماعی مهم ترین پیش بینی کننده های استرس بودند. بنابراین، توصیه می شود درمانگران و مشاوران به نشانه های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه های مناسبی برای کاهش استرس دانش آموزان طراحی کنند.}, keywords_fa = {دینداری ,استرس ,مقبولیت اجتماعی ,دانش‌آموزان دبیرستانی ,خودکارآمدی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/481}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/7_31.pdf} }