TY - JOUR ID - 485 TI - تأثیر آموزش آموزه‌های دینی (مبتنی بر دعای مکارم‌الاخلاق) بر هوش اخلاقی دانشجویان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Seyed ali, Marashi AD - استادیار - روان‌شناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز AU - Fariba, AD - کارشناس ارشد AU - Sodabeh, AD - دانشیار - گروه روان‌شناسی بالینی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران‌ اهواز AU - Kiumars, AD - استادیار - شهید چمران اهواز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 12 IS - 2 SP - 23EP - 36صحیفه سجادیه ,آموزه‌های دینی ,هوش اخلاقی ,دعای مکارم‌الاخلاق ,مؤلفه راستگویی ,DO - AB - برای بررسی تأثیر آموزش آموزه های دینی (مبتنی بر دعای مکارم الاخلاق)، بر هوش اخلاقی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز این پژوهش انجام شد. جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای از بین دانشکده های مختلف دانشگاه شهید چمران اهواز 40 نفر انتخاب و به دو گروه 20 نفره‌ی گواه و آزمایش تقسیم شدند. به دلیل اُفت آزمودنی های ناشی از تداخل کلاسی، گروه آزمایش به 15 نفر و گروه گواه به 19 نفر تقلیل یافت. ابزار مورد استفاده پرسش نامه‌ی شایستگی های اخلاقی لنیک و کی یل بود. گروه آزمایش، 10 جلسه تحت آموزش آموزه های دینی مبتنی بر دعای مکارم الاخلاق قرار گرفتند. داده های حاصل از این پژوهش، به روش تحلیل واریانس بر روی تفاضل نمرات پیش آزمون ـ پس آزمون در سطح معنا داری 05/0>p مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش آموزه های دینی مبتنی بر دعای مکارم الاخلاق موجب افزایش معنادار مؤلفه های هوش اخلاقی در گروه آزمایش شد، اما در مؤلفه راستگویی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/485 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2_33.pdf ER -