TY - JOUR ID - 5000296 TI - شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای کارکردهای دین‌داری مبتنی‌بر الگوی پارادایمی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Hasan, Shahrakipour AD - AU - Mahbubeh, Abdollahi AD - AU - Atiyeh, Taghavi Rad AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 18 IS - 2 SP - 69EP - 88پيشرفت تحصيلي ,دين‌داري ,کارکردهاي دين‌داري ,DO - 10.22034/ravanshenasi.2025.5000296 AB - تحقیق حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای کارکردهای دین‌داری انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی و برحسب نوع داده، کیفی از نوع داده‌بنیاد است. جامعۀ آماری شامل صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزوی است که به روش هدفمند گلوله‌برفی10 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته مشتمل بر 8 سؤال بود که با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA کدگذاری شد. ضریب پایایی بین کدگذاری‌های انجام‌شده 72 درصد و پایایی حاصل از دو کدگذار 68 درصد بود. نتایج حاصل از تحلیل سؤالات مصاحبه، 100 شاخص (گویه)، 6 بعد اصلی و 24 مؤلفۀ فرعی را شناسایی نمود: جهان‌بینی (مبانی اعتقادی، مبانی فطری، مبانی کرامتی، مبانی عقلی)، یادگیری (کارکرد، جهت‌گیری، مهارت)، الزامات یادگیری (محیط خانواده، باورهای فرهنگی، مناسک دینی، نقش معلمان، مناسب‌سازی محیط آموزشی)، مشکلات یادگیری (بی‌توجهی به رشد شناختی دانش‌آموزان، ارائۀ حجم زیادی از مطالب، استفاده از مربیان غیرمتخصص وکارناآزموده، انحرافات اجتماعی)، استفاده از روش تدریس (تأکید بر روش یادآوری، تأکید بر آموزش تدریجی، تأکید بر آموزش مستمر، تأکید بر روش آگاهی‌بخشی، تأکید بر روش قصه‌گویی)، تربیت (رشد اخلاقی، رشد تفکری، رشد آموزشی). با توجه به نتایج می‌توان نتیجه‌گیری نمود که الگوی نقش و کارکردهای دین‌داری دارای ابعاد متعدد بوده و به‌منظور به‌کارگیری الگوی دین‌داری در پیشرفت تحصیلی تمامی این ابعاد و مؤلفه‏ها نیازمند مداخله می‌باشد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/5000296 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/5000296-1759231450.pdf ER -