@article { author = {Goshtasb, Mehrdad and Mikaeili, Niloufar and Ahmadi Mohammad Abadi, Mohammad Reza}, title = {اثربخشی درمان شناختی رفتاری توحیدی بر افزایش شادکامی دانش‌آموزان}, journal = {روان‌شناسی و دین 71 ، پاییز 1404}, volume = {18}, number = {3}, pages = {57-68}, year = {2025}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {10.22034/ravanshenasi.2024.5000503}, abstract = {This quantitative study investigated the effectiveness of Islamic Cognitive-Behavioral Therapy (CBT) in enhancing the happiness of students in the Sangar district of Rasht. From a population of 75 junior high school students, 30 who had obtained lower scores on the Oxford Happiness Questionnaire were selected and randomly assigned to either an experimental or a control group. The experimental group received eight sessions of Islamic CBT, while the control group received no intervention. A post-test measurement of happiness was administered to both groups. Data analysis using SPSS-22 software indicated that Islamic CBT significantly increased the level of happiness in the experimental group compared to the control group. The application of Islamic CBT in schools and counseling clinics is recommended.}, keywords = {happiness, Islamic Cognitive-Behavioral Therapy, students, }, title_fa = {اثربخشی درمان شناختی رفتاری توحیدی بر افزایش شادکامی دانش‌آموزان}, abstract_fa ={این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری توحیدی بر افزایش شادکامی دانش‌آموزان در بخش سنگر شهر رشت انجام شد. این پژوهش زیر مجموعۀ تحقیقات کمّی است که از بین ۷۵ دانش‌آموز مدرسۀ متوسطۀ اول شهدای منطقۀ سنگر رشت، تعداد ۳۰ دانش‌آموز که در پرسش‌نامۀ شادکامی آکسفورد نمرۀ کمتر کسب نموده، انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند؛ پس از آن ۸ جلسة درمان شناختی رفتاری توحیدی به گروه آزمایش ارائه و به گروه گواه درمانی ارائه نگردید؛ در نهایت در مرحلۀ پس‌آزمون میزان شادکامی در هر دو گروه آزمایش و گواه مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. تحلیل نتایج با استفاده از نرم‌افزار Spss22 نشان داد درمان شناختی رفتاری توحیدی منجر به افزایش شادکامی دانش‌آموزان گروه آزمایش شرکت‌کننده در پژوهش در مقابل گروه گواه بدون درمان شده است. استفاده از درمان شناختی رفتاری توحیدی در مدارس و کلینیک‌های مشاوره توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {شادکامی ,درمان شناختي رفتاري توحيدي ,دانش‌آموزان ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/5000503}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/5000503-1762775837.pdf} }