TY - JOUR ID - 5001061 TI - کارآمدی آموزش گروهی تاب‌آوری با محوریت صبر مبتنی ‌بر هستی‌شناسی اسلامی بر تحمل پریشانی و تجارب معنوی زنان جوان (مورد مطالعه پایگاه های بسیج منطقه 13 تهران) JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Fatemeh, Poursaleh AD - AU - Anahita, Khodabakhshi-Koolaee AD - Y1 - 2026 PY - 2026 VL - 18 IS - 4 SP - EP - تاب‌آوری ,صبر ,هستی شناسی ,تحمل پریشانی ,تجارب معنوی روزانه ,DO - 10.22034/ravanshenasi.2025.5001061 AB - مقدمه: صبر به‌عنوان یک خصیصه روانشناختی، قدرتی است که به افراد کمک می‌کند در مواجهه با موقعیت‌های دشوار و ناامیدکننده، هدایت شده و تحمل کنند. هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش گروهی تاب‌آوری با محوریت صبر مبتنی‌بر هستی‌شناسی اسلامی بر تحمل پریشانی و تجارب معنوی زنان جوان بود. روش کار: روش پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر روش و ماهیت در زمره پژوهش‌های نیمه ‌آزمایشی است که در قالب طرح پیش‌‌آزمون و پس‌‌آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر پایگاه‌های بسیج خواهران منطقه ۱۳ شهر تهران بود که 30 نفر در دوگروه آزمایش و گواه به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (۲۰۰۵)، پرسشنامه تجارب معنوی روزانه اندروود و ترسی (۲۰۰۲) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS22 و آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد. یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد آموزش تاب آوری با محوریت صبر بر افزایش تحمل پریشانی و افزایش تجارب معنوی زنان جوان تاثیر دارد. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده در این تحقیق علاوه‌بر این که دارای رهنمودهای کاربردی برای مشاوران روان‌درمانی است بلکه پنجره جدیدی برای تحقیقات آتی در حوزه تاب‌آوری روان‌شناسی فراهم می‌آورد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/5001061 L1 - ER -