TY - JOUR ID - 5001259 TI - تبیین الگوی برنامة روی‌آوری و بازداری (تشویق و تنبیه) بر اساس منابع اسلامی برای والدگری معنوی خداسو JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Mohammad Hossein, Haghshenas AD - دانشجوی دکتری - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - Masood, Janboozorgi AD - AU - Mostafa, Arabpour AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 18 IS - 1 SP - 63EP - 79روي‌آوري ,تشويق ,بازداري ,تنبيه ,والدگري معنوي خداسو ,DO - 10.22034/ravanshenasi.2025.5001259 AB - پژوهش حاضر با هدف دستیابی به الگوی برنامة روی‌آوری و بازداری (تشویق و تنبیه) بر اساس منابع اسلامی برای والدگری معنوی خداسو صورت گرفته است. این پژوهش از نوع کیفی و با روش تحلیل محتوا انجام شده است. برای رسیدن به این هدف حوزة معنایی والدگری بر اساس کتب لغت و متون دینی استخراج شد و علاوه بر آن از کتب حدیثی استفاده شد. با استفاده از واژگان و منابع حدیثی این حوزه واحدهای تحلیل مرتبط با موضوع مشخص شد. به‌منظور بررسی روایی محتوایی مؤلفه‌ها و مستندات مربوطه در اختیار 3 نفر از کارشناسان قرار گرفت و نظر کارشناسان نیز بررسی و یافته‌ها نسبت‌به میزان مطابقت با مستندات و همچنین نسبت‌به میزان ضروری بودن مقوله‌ها با 100% تأیید شد. طبق نتایج به‌دست‌آمده الگوی برنامة روی‌آوری و بازداری در چهار قسم تقسیم‌بندی شدند. برنامة روی‌آوری، دو قسم تقویت تصریحی و تقویت تلویحی و برنامة بازداری، دو قسم تأدیب تلویحی و تأدیب تصریحی را تشکیل می‌دهد. همچنین نتایج نشان داد که برنامة نهفته از روی‌آوری (ترغیب) جلب خشنودی خداوند و برنامة نهفته از بازداری (ترهیب) دفع غضب الهی است که می‌توان در تمام حوزه‌های ادراکی مبدأ، خود، هستی‌ عینی و غایت به‌کار برد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/5001259 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/5001259-1752551872.pdf ER -