TY - JOUR ID - 5001259 TI - تبیین الگوی برنامه‌ی روی‌آوری و بازداری (تشویق و تنبیه) بر اساس منابع اسلامی برای والدگری معنوی خداسو JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Mohammad Hossein, Haghshenas AD - دانشجوی دکتری - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه AU - masood, janboozorgi AD - AU - , AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 18 IS - 1 SP - EP - روی‌آوری ,تشویق ,بازداری ,تنبیه ,والدگری معنوی خداسو ,DO - 10.22034/ravanshenasi.2025.5001259 AB - پژوهش حاضر با هدف دستیابی به الگوی برنامه‌ی روی‌آوری و بازداری(تشویق و تنبیه)بر اساس منابع اسلامی برای والدگری معنوی خداسو صورت گرفته است.برای رسیدن به این هدف حوزه معنایی والدگری بر اساس کتب لغت و متون دینی استخراج شد و علاوه بر آن از کتب حدیثی مورد استفاده قرار گرفت. با استفاده از واژگان و منابع حدیثی این حوزه واحدهای تحلیل مرتبط با موضوع مشخص شد.با طبقه‌بندی و مرکزی‌سازی متون مشخص شده به صورت کیفی تحلیل گردید و الگوی برنامه‌ی روی‌آوری و بازداری استخراج و معین شد. به منظور بررسی روایی محتوایی مؤلفه‌ها و مستندات مربوطه در اختیار3نفر از کارشناسان قرار گرفت و نظر کارشناسان نیز بررسی و یافته‌ها نسبت به میزان مطابقت با مستندات و همچنین نسبت به میزان ضروری بودن مقوله‌ها با100%تأیید شد.طبق نتایج به دست آمده الگوی برنامه‌ی روی‌آوری و بازداری در چهار قسم تقسیم‌بندی شدند. برنامه‌ی روی‌آوری، دو قسم تقویت تصریحی و تقویت تلویحی و برنامه‌ی بازداری، دو قسم تأدیب تلویحی و تأدیب تصریحی را تشکیل می‌دهد. همچنین نتایج نشان داد که برنامه‌ی نهفته از روی‌آوری(ترغیب)جلب خشنودی خداوند و برنامه‌ی نهفته از بازداری(ترهیب)دفع غضب الهی است که می‌توان در تمام حوزه‌های ادراکی مبدأ، خود، هستیِ‌عینی و غایت به کار برد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/5001259 L1 - ER -