@article { author = {Abbassi, Narges and Sadeghi Seresht , Ali and Khatib, Sayyed Mehdi}, title = {مدل مفهومی فرزندپروری عزت‌نفس محور بر اساس منابع اسلامی}, journal = {روان‌شناسی و دین 70 ، تابستان 1404}, volume = {18}, number = {2}, pages = {47-67}, year = {2025}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {10.22034/ravanshenasi.2025.5001408}, abstract = {The purpose of this research was to develop a conceptual model of self-esteem-centered parenting based on Islamic sources. The research method was qualitative, using data-based theory, in which verses and narrations related to self-esteem in children were extracted. In order to analyze the data, verses and narrations were coded and open, axial, and selective coding stages were followed. From a total of 159 verses and narrations, 271 open codes, 61 concepts, 23 categories, and one model were ultimately extracted. To ensure the reliability of the data and its quantification, two methods, Content Validity Index (CVI) and Content Validity Ratio (CVR), were used as the criteria. The scores on the CVI index were above the critical CVI value, i.e. 0.78, and the scores on the CVR index were above the required level, i.e. 0.62, which was confirmed. The findings of the study indicated that the underlying factors included verbal and nonverbal affection; revealing factors: practical training and time allocation; barriers: psychological and emotional harm and physical harm; and the components included acceptance and support, respect for the child's personality, trust in the children's abilities, positive behavior patterns, using encouragement and praise instead of punishment, setting clear and logical boundaries, effective communication with children, and encouraging autonomy and independence; and the outcomes included preserving the dignity of children, cultivating a strong and independent personality, striving for self-empowerment, and cultivating moral perfection.}, keywords = {self-esteem, parenting, Islamic sources, conceptual model, }, title_fa = {مدل مفهومی فرزندپروری عزت‌نفس محور بر اساس منابع اسلامی}, abstract_fa ={هدف از این پژوهش، تدوین مدل مفهومی فرزندپروری عزت ‌نفس محور بر اساس منابع اسلامی بود. روش پژوهش، کیفی به‌شیوۀ نظریۀ داده‌بنیاد بود؛ به این صورت که آیات و روایات مرتبط با عزت ‌نفس در کودکان، استخراج شد. در جهت تحلیل داده‌ها، آیات و روایات، کدگذاری شد و مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی طی شد و از مجموع 159 آیه و روایت، در نهایت 271 کد باز، 61 مفهوم، 23 مقوله و یک مدل استخراج شد. برای اطمینان از اتکاپذیری داده‌ها و کمی‌سازی آن، دو شیوۀ شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR)، ملاک عمل قرار گرفت. نمره‌‌ها در شاخص CVI، بالاتر از مقدار CVI بحرانی، یعنی 78/0 بود، و همین‌طور در شاخص CVR، بالاتر از میزان لازم، یعنی 62/0 بود، مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که عوامل زمینه‌ساز شامل محبت کلامی و محبت غیرکلامی؛ عوامل آشکارساز: تربیت عملی و اختصاص زمان؛ موانع: آسیب‌رسانی روانی هیجانی و آسیب‌رسانی فیزیکی و مؤلفه‌ها شامل پذیرش و حمایت، احترام به شخصیت کودک، اعتماد به توانایی‌های کودکان، الگوی رفتار مثبت بودن، استفاده از تشویق و تمجید به‌جای تنبیه، تعیین مرزهای روشن و منطقی، ارتباط مؤثر با کودکان و تشویق به خودمختاری و استقلال و پیامدها شامل حفظ کرامت فرزندان، پرورش شخصیت مستحکم و مستقل، تلاش برای خودتوانمندسازی و آراستگی به کمالات اخلاقی بودند.}, keywords_fa = {عزت ‌نفس ,فرزندپروري ,منابع اسلامي ,مدل مفهومي ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/5001408}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/5001408-1759231384.pdf} }