@article { author = {Kiamari, Mahdi and Golmohammadi, Karim }, title = {تدوین مدل بهزیستی روان‌شناختی طلاب علوم دینی بر اساس هوش معنوی با توجه به نقش واسطه‌ای شفقت به خود}, journal = {روان‌شناسی و دین 70 ، تابستان 1404}, volume = {18}, number = {2}, pages = {107-120}, year = {2025}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {10.22034/ravanshenasi.2025.5001583}, abstract = {The present study aimed to investigate the relationship between spiritual intelligence and psychological well-being with the mediating role of self-compassion among students of Qom Seminary. Using convenience sampling, the statistical population of the research was all students studying in the academic year 1402-1403, from which a sample size of 210 people was selected. Research instruments included King's Spiritual Intelligence Questionnaire (SISRI-2008), Reif's Psychological Well-Being Questionnaire (PVB-1989), Brown and Ryan's Mindfulness Questionnaire (MAAS-2003), and Reis's Self-Compassion Questionnaire (SCS-SF-2011). Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used in SPSS and PLS software to analyze the data. The results showed that there is a positive and significant relationship between spiritual intelligence, self-compassion, and psychological well-being, and self-compassion is also a variable that can play a mediating role in the relationship between spiritual intelligence and psychological well-being. For this reason, paying attention to the concepts of spiritual intelligence and self-compassion as factors affecting the improvement of students' psychological well-being should be on the agenda of authorities related to students, such as seminaries.}, keywords = {Spiritual Intelligence, psychological well-being, self-compassion, Religious Studies Students, }, title_fa = {تدوین مدل بهزیستی روان‌شناختی طلاب علوم دینی بر اساس هوش معنوی با توجه به نقش واسطه‌ای شفقت به خود}, abstract_fa ={پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطۀ بین هوش معنوی و بهزیستی روان‌شناختی با نقش میانجی شفقت به خود در بین طلاب حوزۀ علمیۀ قم انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ طلاب مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402ـ1403 بودند که از این تعداد، نمونه‌ای به حجم 210 نفر و به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامۀ هوش معنوی کینگ (SISRI-2008)، پرسش‌نامۀ بهزیستی روان‌شناختی ریف (PVB-1989)، پرسش‌نامۀ ذهن‌آگاهی براون و رایان (MAAS-2003) و پرسش‌نامۀ شفقت به خود ریس (SCS-SF-2011) بوده ‌است. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری در بستر نرم‌افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی، شفقت به خود و بهزیستی روان‌شناختی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد و شفقت به خود نیز متغیری است که می‌تواند نقشی میانجی در رابطۀ بین هوش معنوی و بهزیستی روان‌شناختی داشته باشد. به همین دلیل توجه به مفاهیم هوش معنوی و شفقت به خود به‌عنوان عواملی مؤثر بر بهبود بهزیستی روان‌شناختی طلاب بایستی در دستور کار مراجع مرتبط با طلاب همانند حوزه‌های علمیه قرار گیرد.}, keywords_fa = {هوش معنوي ,بهزيستي روان‌شناختي ,شفقت به خود ,طلاب ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/5001583}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/5001583-1759231560.pdf} }